Sunday, July 24, 2011

trance-SAKSI Mimpi dan Nyata

dalam banyak guru dari awal usia ambe,
ada satu orang guru mengaji ini yang ambe selalu gelakkan..
guru mengaji ambe adalah guru mengaji bonda ambe juga waktu bonda ambe tinggal di Bukit Besi dahulu..
kata bonda, "Ayoh Su" memang garang orangnya..

sebelum ambe belajor dengan dia, dah dapat Trailer Kisah Ayoh Su yang menakutkan itu..
lantas jadi lagi lah takut.

bila ambe dan adik-beradik ambe ke rumahnya, untuk sesi ramah-mesra, kelihatan lah susuk tubuh tegap walaupun sudah berusia hampir ke arah 70 tahun. berketayap, bercermin mata petak besar, berbaju pagoda dan kain pelikat di pintu rumahnya..
jantung ambe dah mulai bergendang rentak rambong bertempo 168 lebih-kurang lajunya.
kami salam dan dijemput masuklah..

di dinding rumah beliau ada beberapa jenis rotan tergantung, pertama yang ambe maseh ingat itu adalah rotan standard dijual kedai kitab hari ini, rotan kedua itu hanger dan ketiga adalah rotan yang biasanya orang buat untuk mengibas carpet.
seram-sejuk-seram-sejuk jadinya.. dikepala ambe hanya tertumpu pada koleksi rotan-rotan tersebut, adakah rotan ini punyai sel-sel makhluk manusia yang legend degilnya melekat disitu sebelum zaman bonda ambe lagi? bila diketahui bahawa memang beribu-ribu anak muridnya.

sesi buka mulut dan bercerita antara bonda dengan ayoh su sememangnya menarik,
bonda perlu berjalan kaki dan kadang kayuh basikal berbatu untuk kerumah ayoh su.perbandingan dari nasib kami yang sudah berkereta dan tak perlu berkeringat untuk kayuh dari Batu Burok ke Losong.
kemudian berceritalah ayoh su akan anak-anak muridnya yang sudah menjadi wakil rakyat, atau doctor atau peguam..semua berjaya setidaknya pun.. ambe ketika itu ndak sangat jadi arkitek makin kuatlah semangatnya, walaupun ambe maseh takut dengan kisah-kisah kegarangan ayah su ini.

dengar pada suara ayah su, dan bersama desingan paru-paru beliau yang sememangnya berpenyakit Asthma atau Lelah. Pada teori andaian itu sememangnya ambe sudah seakan-akan tahu, era kebengisan atau kegarangan tok guru sudahpun expired.
tapi itu maseh teori, "class" sebenar belum start. ini maseh lah introduction atau muqadimah atau pra kenalan.

apa yang menantikan ambe berserta adik beradik ambe itu adalah esok hari.
maka esok itu ambe kesana setelah selesai waktu sekolah..
dengan quran masing-masing kuat dipeluk dada, bersama rehal dan aksesori lain seperti kain, baju melayu dan songkok jadi uniform sekolah ambe.

masuk buat kali ke dua itu sudah menyeramkan, kelmarin bonda ada..hari ini hanya kami sahaja.
ayah su keluar dengan uniform biasanya yang kelmarin, baju pagoda, kain pelikat dan kopiah..serta cermin mata tebal beliau hingga terasa jauh benar ndak dapat tengok matanya.

dan ayah su menyuruh kami sama-sama berfatehah, dan menunggu giliran siapa dahulu sementara yang lain mengulangkaji pembacaan surah Al-Baqarah.
ditolak-tolak, akhirnya ambe jadi orang pertama mengadap ayah su, sementara abang ambe kedua..kakak ambe bersama "side kick" nya iaitu Mok Su, Isteri pada Ayoh Su.

memang menakutkan kerana nampak rotan-rotan terlekap di dinding tak jauh dari situ. mungkin kerana salah satu sebutan pun bakal didenda rotan sebagai peringatan..itu sedang bermain di taman permainan kepala otak ambe ketika berada dirumah beliau.

namun ternyata silap, ambe yang dalam ketakutan itu tersilap sebut, beliau betulkan, kemudian silap lagi, dia betulkan..dan ambe dalam berketar jadi tersasul lain sebutannya. beliau ketawa, walaupun bunyi nya macam doctor jahat dalam movie-movie yang ada bunyi desir lelah nafas yang keluar dari paru-parunya..

rupa-rupanya ayah su kelakar orangnya..
dan hingga satu kenangan ambe belajar semula untuk Solat, dia sebut satu perkara yang sangat kelakar bagi ambe. yang ambe pun tak dapat tahan kecuali ketawa besar dihadapannya dengan biadap sekali..
ayatnya baju kelawar. tapi kerana sebutan orang ganu, jadi KULALAWOR..dengan memulasnya urat perut ambe ketawa itu sememangnya dikongsikan bersama adinda-adinda ambe yang sering kami "kutuk" orang..

ayah su kebingungan dan ketawa halus sahaja kerana tidak faham apakah sedang berlaku dan apakah kelakarnya..

mengenai mimpi ambe post di FB tadi,
ceritera panjangnya begini..
pada awal cahaya overexposure mimpi bermula, seingat ambe itu ambe sudahpun berada diperkarangan rumah Ayoh Su.
dengan bau kayu api kerana persekitaran kampung Losong Hiliran Jejawi itu ada jual keropok lekor, ia satu sentimental memories ambe bagi mengingatkan bahwa masa ambe kecik dulu sering disini, makan snack larangan, minum air tebu atau tin yang seringkali bonda dan ayahnda ambe larang kerana bimbang sakit perut.
maka langkah kiri-kanan ambe menuju tempat dimana ambe belajar dari awal mengaji..sungguhpun sebelum itu ambe dah diajar Ustazah lain, di tadika Al-Arqam atau Yayasan Islam ambe dah khatam banyak kali muqaddam dan iqra. tak pula diceritakan Ustaz "Express" yang solat nya mencatat record dunia kerana begitu pantas seperti kilat yang juga pernah ambe ikutinya pergi belajar dan mengajar Iqra' anak-anak tadika di Yayasan Pembangunan Keluarga ataupun dirumah-rumah kawannya ataupun di Madrasah Kubang Bujuk sendiri.
kali ini purely ambe akan belajar dengan Ustaz yang bahasanya memang orang ganu. lelaki sejati dan orang kampung.

bilamana ambe dipintu rumah, kelihatan sudah Ayoh Su sudah menunggu ambe di lantai, bersama rehal dan quran lama yang berlapuk berwarna puteh kulit depannya.
dengan pakaian baju pagoda, kain pelikat dan cermin mata beliau sudah sahih. inilah Ayoh Su..yang pernah beberapa tahun sebelum ini ambe berjumpa dengannya melalui mimpi, oleh kerana beliau sudahpun meninggal Dunia.

tak disuruh baca Fatehah, ambe disuruh baca satu surah yang ganjil dan tak ada di dalam quran. Oleh kerana ndak sebut itu susah dan ndak dibaca itu tak terjumpa dek file ingatan ambe, disitu lah ambe sadar bahawa ini adalah alam mimpi..dan sememangnya mimpi kali ini satu hal yang dapat mengenangkan ambe pada satu-satunya maksud, iaitu "baca"..

Ayoh Su berulang kali pesan pada ambe didalam mimpi tersebut, "baca gok molek".. kerana ayat beliau suruh itu payah.memang jelas kita memerlukan Hardisk Storage Otak dari Jasad, jika kita yakin bahawa mimpi itu "keluar" dari kereta yang didalam Nyata kita sering drive aja Jasad agar kesana, atau kawal anatomi kereta agar reverse atau kedepan atau brake ataupun guna wiper dan sebagainya..
kini dalam mimpi, apa kita bawa bersama itu lah ingatan kita.. kita mungkin boleh bawa External HD kemana-mana untuk store data kita kehendaki namun maseh perlukan input yang dapat menjayakan transfer tersebut, PC atau Laptop.

anda pernah menonton filem Inception kan? itu antara kawalan mimpi dalam mimpi yang sebenarnya ada logicnya dan pernah berlaku. namun orang yang seorang diri tak mampu mengawal mimpi tersebut..jika ia dikawal sendiri, maka jadi seperti filem The Cell dimana dalam usaha mencari Mangsa Pesakit Jiwa, perawat atau juru mimpi perlu masuk ke mimpinya. akhirnya kerana kerapuhan jiwa juru mimpi tersebut yang ndak bantu diri Pesakit Jiwa itu akhirnya terperangkap, maka Juru mimpi itu pun perlu kan bantuan pihak ketiga untuk membantunya, beritahu ini adalah mimpi dan dia perlu pulang segera pada kenyataan.

berbeza filem Inception yang ambe fahami, dimana ia adalah usaha mengambil alih kuasa pemangsa yang dikehendaki.
untuk konstruksi mimpi dan sebagainya tetap memerlukan orang lain..namun heroin begitu terganggu dengan kenangan lama, yang tlah meninggalkan kesan luka dalam hati dan fikirannya, tetaplah mimpi itu gawat kerana tidak menyedari kenyataan bahawa isterinya sudah tiada..tapi sering zahir di mimpinya. walaupun dalam filem ini, Mimpi itu semacam tempat berkerja watak Hero itu. jika kita banding tara dengan kenyataan, Kerja tetap Kerja dan Peribadi tetap Peribadi. ia minyak dan air.
apa berlaku sekarang, hari ini selalunya mencampur adukkan minyak dan air, dengan mencurah pelbagai intipati kimia lain andaian serta laku kita sesama kita hinggalah tercemar belaka kehidupan..

Science Fiction sememangnya Benar Berlaku. ambe tak nafikan kerana ambe lalui sendiri kehidupan yang begitu luar dari jangkaan..kita kata kita tak melangkah masa seperti back to the future, kesilapan kita ini sendiri adalah sejarah orang terdahulu dari kewujudan kita pun. Tradisi atau Budaya itu adalah medium Mesin Masa dalam kadar perbuatan..kita tak katakan ia tak logic dan relevant kerana kita harapkan dari Rupa dan Paras keadaan dan suasana.. itu mungkin berlaku bagi sesetengah yang terpilih dan bagi tahap sesetengah lain anda perlu belek kembali apa kita lakukan. Deja Vu Sememangnya wujud dari hidupmu kerana kamu sendiri memperakuinya dalam diam "eh..macam pernah datang je sini...tapi bila?" itu antara scenarionya.

Namun meletak Science Fiction sebagai satu-satunya panduan, takkan jadi. Agama itu perlu kerana dalam Agama itu ada Iman. semua Agama ndak berIman atau Virtue atau Faith..
Persiapan untuk beriman itu perlu jadi dahulu Orang Apa? jika anda Kristian, pakailah pakaian Kristian dan buatlah kerja orang kristian agar yakin apa diajar itu memang satu Karamah atau Miracle..jika anda Islam, pakailah pakaian Islam yang dirinya bukan manusia tapi Insan, yang ada Roh, Qalbu, Kalam, Akal, Nafsu dan sebagainya.. itu stage One bagi sesetengah orang.
Stage Two setelah Islam adalah Insan, disitu anda tahu caranya menjadi Insan yang Hamba, yang Ikhlas dan sebagainya..
Stage Three itu lah Iman..dimana anda diajak percaya perkara Ghaib yang tak logic sebenarnya, namun disuruh percaya juga agar Yakin Beriman. satu-satunya cara itu melalui dan menyaksikan sendiri apa tlah terjadi,
Qadha dan Qadhar..apa berlaku setelah Usaha kita sebelum ini? Hampa atau Gembira, bukankah diatas Takdir ketentuan Tuhan?
Kiamat..apa yang mula dan akhir, itu lah Kiamat. orang Mati, itu kiamatkan diri dari tubuh jasadnya. tak perlulah nak tunggu full scale baru nak akui.."oh, tu kiamat"..penghijrahan dari Jahat ke Baik itu sendiri adalah kiamat, ambe panggil Kiamat Hidup.
Kitab-kitab..anda percaya 100% kerana membaca itu bodoh, membaca apa ambe tulis sebagai contoh paling dekat. kerana erti "Percaya" sendiri itu Pagan.. kita perlu atasi kepercayaan agar Yakin benar penulis yang khabar kan ini sememangnya benar dari sudut ini atau itu.
Malaikat..anda mungkin tak dapat lihat lagi rupa Jibrail atau mana-mana malaikat disebut, namun anda sudahpun melihat orang berlagak Malaikat, seperti tak ada Nafsu kononnya dan tak peduli apa orang katakan kecuali mengikut arahan pemimpinnya. "Taat" itulah kata kunci bagi menceritakan Malaikat..simbolik kehidupan hari ini, ramai orang berlagak Malaikat dan merasakan itu ini lebih baik dalam masa sama melanggar pemerintahan yang sudah terbukti benar dan ada baiknya. Malaikat tetap lakukan ini agar ia begini dan begitu agar begitu..
Rasul & Nabi..anda hari ini tak dapat lah katakan sepakat bahawa orang itu adalah Nabi dan itu adalah Rasul, kerana ketetapan di Quran dan Hadis itu begini, kembali pada keyakinan Kitab-kitab tadi yang turun dari utusan Malaikat juga. ada syarat, ada rupa sebenar mengatakan cara Nabi begini dan cara Rasul begitu..Pemimpin zalim itu perlu diperangi dengan cara-cara tertentu diatas fikir yang jujur, "macam ni ke kita nak pada hidup anak-cucu nanti?" itu antara Fikir Umat yang Nabi sering risaukan.
Bukanlah Nabi buat untuk dirinya dimuliakan, namun begitulah caranya.. Hingga kamu yang bergelar Abang atau Ayah atau Datuk maseh dihormati kerana ajaran Melayu itu Hormat mereka, bertertib dan beradab.
Allah..itu rahsia, itu hanya orang Arifbillah, para Anbia dan mereka terpilih sahaja yang tahu..kerja ambe maseh belum selesai, ambe tak berani untuk katakan hal ini namun terbukti sudah melalui nama-nama Asma Ul Husna, Allah itu WUJUD.

hal pertama itu tetaplah As-Sabur..kesabaran itu jelas ada. walaupun tak kita nampak, tetap kita rasa dan guna. ini kerana Tuhan maha Sabar begitu Sabar pada kita, yang maseh mentah dan berjalan dibumiNya dengan banyak salah dan silap. akan ada peluang kedua-ketiga buat nya..walaupun keempat itu jelas lah bukan lagi sengaja tapi mengutuk keras Tuhan dan Diri sendiri dengan bermacam-macam cara beruk kita.

dan sebagainyalah...perlu diingatkan bahawa ini sekadar catatan peribadi ambe, atas tamsilan yang mungkin ada silap dan kurang. sesat atau betul sekalipun dah namanya PERJALANAN. kita perlu guru-guru untuk menarik kembali kita kelandasan benar..memahami logical kehidupan dikenyataan sebenar itu tak logic bila kita sendiri alami, kerana kita tak lagi buat diatas fikir atau perasaan sebagai alasan, namun sendiri tlah pilih begitu.

Mimpi adakala kita diganggu hantu, itu sememangnya antara alam kewujudan mereka, itukan alam yang sarat dengan hal-hal ghaib. yang penuh dengan daya jangka imaginasi kita sendiripun tak dapat tafsirkan dalam kata-kata. tapi apa disaksi itu lah bukti saksi kita itu dan ini.. simpanan storage otak tak mampu simpan kesemua output kita lihat, input kita terhad, terpulang pada empunya yang tlah lalui belaka untuk menebar sebanyakmana pengetahuan maka luas dan besarlah Input Storage HD Akal kita.
mimpi pada perjalanan kita sendiri..yang kita lalui pada alam jaga atau bangun dari tidur kemudian kita tempohi pelbagai scenario yang berlainan dalam kadar subconsciously dibawa pada pengertian unsubconsciously.

sementara kejadian pertemuan ambe dengan Ayoh Su ini adalah bukti untuk ambe ertikan bahawa BACA Quran itu bukan setakat dibaca..namun persediaan total diri pada yang dibaca, tersurat atau tersirat..bukanlah setakat BACA dalam kadar routine harian kerana ia akan menghindarkan kita dari bala, Allah mengkehendaki sesuatu takdir itu terjadi maka tetaplah jadi. Jaminan Allah yang Rahman dan Rahim selalunya membenarkan KemurahanNya dikongsi, walaupun ia Kafir atau pengutuk Agama RasulNya, tapi tetap diberi.. walhal pengutuk-pengutuk inilah banyak menyumbangkan pada kita Ilmu-ilmu berguna dalam olahan yang memang asal-usul nya dari Nya juga..Discovery Channel, History Channel, Animal Planet, HBO ataupun apa lagi medium penyampaian digunakan orang Kafir jauh maju dari Islam hari ini..sedangkan pengamalan itu pun "Rahman".Kemurahan dalam berpengetahuan agar dari kita berilmu dalam pengamalan..ataupun didalam erti lain, biarlah orang kita kata orang Kafir dah doktrin kita dengan pengetahuan tersimpang atau mungkin menuduh mereka perang Agama Allah ini..tetap didalam peperangan itu sesetengah orang Islam kenal apa itu "Maunah" atau Barang berguna untuk Agama kita panggil Islam.

bagi ambe yang bukan ustaz, bukan syeikh, bukan orang berIman lagi yang maseh mencari jalan untuk Benar Beriman.. ambe tak pernah tuduh betul-betul orang kafir kerana Jahat, meskipun pernah terkalam bahasa "Jahat" diatas perilaku, perjalanan ambe tetap menyalahi ambe maka ambe lah malu sendiri kerana berlagak pandai sedangkan bodoh dalam menghukum orang.

kita hari ni ceramah sana sini, buat apa pun ambe tak tahu melainkan kerja untuk ternak anak isteri sendiri. sumbangan kerja kita pada "Rahman" didalam "Rahim" kita itu mana?
dan perlu anda pertikaikan itu agar anda menang sendiri atau terima bahawa kita dalam usaha ini tetaplah sama..tetapi tak serupa pada cara. Mimpi tetaplah Mimpi. namun ia adalah "Alamat" baik dari Tuhan untuk kita kesuatu pengertian lain..dah nama pun "Alamat"..nak tahu betul atau tidak, cari lah dalam kenyataan.
celoteh,bahas,debat..tak ada munafaat langsung melainkan salah faham yang makin bertambah...itu hari ini KITA banggakan.
menang dalam debat antara Islam atau Kristian jadi Issue besar..anda yang pergi tengok itu pun belum tentu Kristian tu macamana, kamu kata Kristian atau Agama lain. Islam tak pernah Hukum Agama lain, melainkan Hukuman yang jelas menghukum orang Islam sendiri agar faham contoh dahsyat melakukan kesalahan yang sememangnya sengaja yang bakal membawa pengaruh tidak baik dari antara yang lain.

kita kata Orang Melayu kuat berangan, bermimpi..dah tu, orang lain buat Mimpi jadi Reality..dan Avatar atau lain-lain Movie dah box office. kita padan ke buat Hantu ajalah sampai ambe pun naik mual..tak Hantu..Lawak Bodoh...tak Cinta..Hiburan Kosong.
pendapat ambe lah, Lucah cerita mat salleh pun maseh kekalkan mesej Ilmiah..bukannya macam kita yang sengaja rakam guna HP berprojek di tepi tong sampah atau dalam jamban...itu tak ori, anda tiru orang Puteh.

kita MALAS atau orang kafir MALAS?

hadamkanlah api dari mimpi ini.

KBD