Saturday, July 16, 2011

Centi-Mental

pada kita pasti bingung,

apa mental dapat diukur?

apa kata anda jika soalan seperti ini ada didalam peperiksaan anda?..beruk yang terkejut dari atas pokok pasti sudah berada di Greenland untuk membuktikan bahawa dia sendiri bingung.

andai benarlah ia dapat diukur, bagaimana-kah caranya? perlu anda mengaji 4 hingga 10 tahun keluar masuk institusi Mental Negara atau institusi Luar Negara kemudian berada di Asylum Ward untuk mengenali penyakit mental?

bersedia kah anda mengetahui kebenaran sebenarnya yang pada kita pernah atau bahkan lakukan?

TUTUP mata, PEJAM telinga, RAPAT kan hidung dan TENGOK dengan mulut.
itu lah kebenaran..

ok, tak faham.

sebab tak masuk akal, kan?

arahan pertama: TUTUP mata..itu boleh lah.

arahan kedua: PEJAM telinga..itu mustahil, kerana kalau dimata tlah kita tutup dengan ke dua belah tangan, macamana telinga ndak ditutup. tapi kalau ayatnya adalah TUTUP telinga, secara automatically atau tidak langsung itu mata akan dipejamkan kerana arahan pertama itu sudah bertukar jadi PEJAM.

kemudian datang arahan ketiga: RAPAT kan hidung.. apa tu????
langsung tak logic. habis-habis pun kita hanya boleh menekankan atau menahan nafas dari masuk melalui lubang hidung. Jika ayatnya KEMUT kan hidung, mungkin sahaja bibir diangkat ke atas sehingga menutupi lubang hidung kemudian pipi kiri kanan pula berusaha keras untuk mengepitkan hidung untuk memenuhi maksud KEMUT kan hidung tadi. kenyataannya TUTUP hidung..kita perlukan jari atau bahan kepit untuk tutup kedua belah lubang yang ada ataupun sumbat tissue bagi ketepatan maksud TUTUP tadi. sementara PEJAM kan hidung pun langsung tak boleh diguna pakai oleh kegunaan hidung, kerana keadaan kulit hidung yang tak ada lebih, kecuali ada kelebihan yang luar biasa seperti monyet yang hidung cartoon tu, lain lah..
logically, arahan ketiga itu langsung tak dapat diguna pakai kecuali arahan istilah RAPAT kan hidung itu diubah menjadi TAHAN nafas. Maka saluran hidung ditutup berdasarkan tissue dalaman paling hujung dalam yang paling tipis lubangnya itu ditutup seketika.

akhirnya tiba arahan ke empat: TENGOK dengan mulut.. maka anda segera sudah naik bosan kerana ini sudah dikira habis bodoh lah arahan dari hidung tadi, sedangkan apa anda tahu faktanya lidah yang terdiri dari komponen mulut itu tak bermata, gigi tak bermata, gusi tak bermata, bibir sekalipun tak bermata, anak tekak pun tak bermata dan kerongkong paling dalam sekalipun tak bermata. lain lah jikalau anda ubah kedudukan mata atau lakukan operation khusus bagi meletak satu lagi mata lembu di mulut, namun saluran mana pula hendak kita makan dan minum serta bercakap..itu akan menjadi persoalan walaupun hal ini langsung tak relevant, tak boleh dipakai dan amat bangang lah ambe yang cakap mengarut.

itu menurut sesetengah anda yang begitu kuat berandaian, berimaginasi setelah cuba menvisualisasikan apa diarahkan.
Perintah Otak yang anda tahu berdasarkan informasi reseptor Penglihatan, Pendengaran, Penghiduan atau Pengesanan Rasa itu jadi panduan utama. Hal yang bercanggah dari itu menjadi tidak logic dan akan diambil kira sebagai suatu hal yang gila. dan merosakkan atau menyerabutkan otak sahaja..sedangkan apa yang tlah anda lakukan ini lah sukatan atau ukuran Mental anda.

sejauh mana ketahanan anda yang sudi menerima-melayani-memahami kemudian melakukan ke-empat arahan tadi.

sedangkan bila anda duduk diam, dan fikirkan hal tidak logic agar di logic kan. Hukum itu tak akan dapat dilaksanakan melainkan anda cuba terlebih dahulu dengan hukum logic.

setelah berejam atau berhari atau berbulan-bulan atau mungkin tahun pencernaan empat arahan itu jadi bingung buat kita hadamkan, itu semua kerja gila.
akhirnya yang anda disadarkan hanyalah berdiam diri sahaja. itu sebenarnya arahan yang keempat.

tutup mulut bila anda sedang menjaga pandangan. Pandangan disini bermaksud anda jagalah kata-kata dan hati-hatilah bila bercakap, gunakan akal dan hati untuk menilai apa sebenarnya yang hendak dikatakan.
Mata yang memerlukan kelipan setiap beberapa saat agar air mata itu sentiasa membasahkan bebola nya, cuci agar maintain jelas untuk melihat apapun, kecuali mata itu dah rosak maka dipanggil rabun pula. barangkali sukatan jarak cahaya atau kelebihan bergelap tlah mengesankan kekanta mata lari dari landasan sepatutnya hingga memantulkan imej ke dinding reseptor otak dalaman mata itu kurang sharpness..

akhirnya retina pun menerima tekanan itu dan rosaklah ia sedikit demi sedikit.

tatkala anda "melihat dengan mulut"..bercakaplah apa yang anda saksi dengan kalam mata, kebenaran yang anda yakini jika benar mata itu berada didalam mulut.. anda tak menilai apapun kecuali mata anda bersedia untuk membukakan mulut agar dilihat apa yang di "suap kan" oleh keseimbangan cahaya dan kegelapan luar. itu aja.

kebinasaan otak bagi mendelete data pemahaman dahulu kemudian diupdate pemahaman atau ingatan baharu jadi bukti pada kerosakkan mental anda, kemudian jadi sesuatu yang logic bagi mu. kerana ia adalah pemahaman yang disebalik apa selama ini diandai atau sangkakan tetap.

kenyataan TETAP selagi didunia tak akan tetap, kerana ketetapan maseh bergantung pada keadaan dan suasana sesuatu yang dibuat kadangkala menyalahi caramu lantas apa bercanggah itu terpaksa dibuat seperti contohnya makan babi di padang tandus hingga memaksa kita kena makan agar terus hidup. namun penegasan disini yang maseh itu KEADAAN dan SUASANA ketika itu. bukanlah galakkan bagi ambe itu makan babi, sekarang ni ikut logic memang tak ada alasan kenapa babi kena dimakan memandangkan Mc D atau apapun franchais Yahudi ataupun orang kafir bikin tetap ada merata-rata. di Negara Kafir yang amalkan kekafiran dan kehidupan tiada suasana Islam, makan ajalah Mc D fish fillet sebagai contoh jikalau ayam dan daging kita ragu, minum ajalah Air mineral meskipun bila kita kaji semula air tersebut dikeluarkan oleh kilang arak. anda boleh lari, namun jika kesihatan dan keterbatasan anda yang membuatkan semua terhad, makan ajalah diatas keperluan bukannya kerana itu pun kita dah lari dari kenyataan bahawa tak boleh sokong Kafir dan sumbangan orang Kafir itu sebenarnya disalurkan oleh persatuan rekrut berani mati menentang orang Islam sendiri.

hari ini, pejuang berani mati, pemegang saham judi, arak dan tipu duit orang itu banyak lagi orang kita buat..ataupun dari sudut kerja kebajikkan rata-ratanya Kafir melebihi peratus orang kita yang buat kerja amal dan tanpa berkira siapapun orang yang datang dikaki gereja dijemput masuk, diberi pakaian, bantal selimut dan makan serta minuman diatas dasar kemanusiaan.. ambe tak katakan Kristian yang lebih dalam hal ini namun ada juga Buddhist menubuhkan rumah kebajikan demi dasar bantuan ataupun kaum yahudi sendiri yang kita begitu anti dan benci.. bila pihak kita ditanya sebab apa tak tahu menahu, antara alasannya sebab kita nak upgrade dan terus upgrade rumah anak yatim, alasan pengetua rumah anak yatim kononnya ndak internationalized buat mereka. kita tak ndak international, kita ndakkan semangat national, kebangsaan itu kembali bertapak di tiap diri yang mengaku dirinya ini Bangsa A atau B atau C diatas keyakinan bangsa masing-masing agar benar tunaikan semangat bersatu dibawah Imam Bangsa terpilih.

tapi kita pilih agar lebih jauh dan berpecah maka langsungkan kutukkan tanpa segan silu sambil mengenakan cara pakai Islamic, namun sukatan Mental mereka sangat terhad, dengan keterbatasan yang tlah pun ditetapkan atas dasar "aku percaya" semata-mata sambil prejudice dengan orang kafir tapi cuba lah baik sangka dengan sesama kita yang di kipas-kipas dengan perasan baik tanpa penilaian Tuhan, aku dah tahu..dalam diam orang macam ini lah berikan pandangan yang serong pada mata orang yang belum ber Agama apapun..maksudnya golongan yang Islam atas nama sahaja.

yang tahu Islam tak kita seru cara baik atau dekati tanpa rasa ada perbatasan apapun kerana diyakini inilah Kaseh Sayang, akhirnya anak buah sendiri pun orang sangka "wali" ini beraksi dengan perangai yang teruk dari Syaitan lagi, akhirnya paper keluarlah dengan tajuk muka depan "Ustaz Pukul Murid sampai Mati"..bila baca sikit dah naik meluat, "Ustaz" tak dapat tahan Sabar tapi suruh orang Sabar...perkara sebegini buat ambe bingung, SIAPA KUTUK TUHAN SIAPA sekarang ni?

nanti ada menjawab, "ya iyalah..Manusia. semua buat silap dan salah..Ustaz pun"
dah tahu lemah janganlah isytihar kamu ni sebagai apa, orang gelarkan kamu Ustaz atau beri Sijil Ustaz dah macam dapat Datuk. Walhal soal Islam itu lebih tinggi dari soal Agama. Agama berfungsi sebagai tuntutan Hidup, yang semua orang boleh pilih, namun menjadi Judaist,Chirstian,Buddhist ataupun Islam itu cadangan, bagi mereka yang maseh dalam belajar lalui proses Keyakinan terhadap Rukun sebagai Islam..kemudian baharulah cakap bab Iman.

ambe sendiripun naik seram sejuk dan betapa takut dengan mengaku orang Beriman, bukan kerana takut kerjanya, namun peranan dan tanggung jawab yang belum pastinya dapat dibuatkan yang terbaik buat Tuhan..istilah Islam disinipun maseh didalam hubungan kita sesama makhluk, jika benarlah Insan itu dibentuk melalui rukun Iman..keimanan itu disebarkan pada semua. kerana ia usaha menyusun hubungan kita pada Tuhan.

sebab itu ambe hanya berani persembahkan pada anda semua peri-hal paling dasar, paling rendah bagi memahami apa ambe dapati pada maksud paling tunggal pada tiap kata, Agama atau Tuhan. maseh berdiri dengan sendiri, bukanlah yang digandingkan dengan apapun..Tuhan Agama mana ambe tak ndak pertikaikan, itu hal yang pasti akan memburukkan lagi..kita cari Agama sebagai alasan bathin diri dan zahir hidup tak lagi aman seperti dahulu..itu antaranya. dan sungguhpun ambe yakin diri ini adalah orang yang dalam belajar mengenal diri yang Islam atau Insan atau berIman. namun pendapat ambe yang menyentuh sedikit peri-hal Sirah atau Surah ataupun Sabda yang diambil dari ajaran Nabi Muhammad, ambe tak fikirkan apatah merasakan ianya ADIL jika highlightkan Islam semata-mata tanpa anda sendiri cuba amalkan dalam berbuat. maka ambe beri indikasi yang global seperti mana Nabi ambe lakukan dahulu, tidak dikiri atau kanan ataupun ditengah..namun semua, menyeluruh dan umum agar faham serba sedikit berdasarkan kebodohan ambe dapati sendiri, yang jadi milik anda pula seandainya anda sudi menerima apa ambe cuba sampaikan dengan baik ini. ambe yakin ada juga antara anda yang sedang baca ini pun bukan Islam rata-ratanya. maka lihat dan bandingkan serta nilaikan. fahami setiap satu hal bukan kerana orang lain katakan. tapi original dari anda yang langsung tak menyokong anda. namun belajar langsung diri dengan apa berlaku. peka.

Ubah lah cara fikir agar lebih "gila" atau berusaha menekan minyak pemikiran kita agar menerima keluasan Agama kerana anda berhak menerima empat sudut macam penyampaian serta arahnya, Utara-Selatan-Timur ataupun Barat. itu 4 ufuk yang asas.
Agama yang mana, itu diukur mana 3 suku pemerintahannya di Dunia waktu Kekalifahan menurut sejarah.

sementara anda yang kusut antara mempersoalkan aku ni sebenarnya gila atau tidak. mengaku ajalah memang gila,
sebab banyak hal gila kita lakukan,
pertama itu tidur dengan slumber tanpa ada sedikit peduli pun hal ajal yang siapapun antara disini maseh TAK TAHU bila dia akan mati. kejadian berlaku secara meluas, setiap kategori atau peringkat dah terbukti, bayi tidur dan mati..ada, kanak-kanak tidur dan tak terjaga..ada, remaja tertidur dalam class tanpa penyakit apa dan mati mengejut..ada, dewasa mati dalam banyak kadarnya tu selalu lah kita dengar, orang tua..memang confirm kita tahu sebab semua fungsi semakin hari semakin out of service. kenyataan yang dikhabarkan selalunya sebab sakit itu dan sakit ini,
alasan tak makan ubat slalu lah ada,
tapi MATI tetap lah MATI..itu tak siapapun boleh katakan dengan muktamad.

apatah peringatan MATI itu selalu diperingatkan hingga istilah tidur sendiri dipanggil MATI kecil. logic MATI itu apa selama ini sukatan Centi-Mental kita peduli? atau sedari tidak Cinta itupun salah satu hal yang Gila, namun berapa banyak Cinta tlah kita curangi dengan pengabdian yang gila sombongnya. bersalinlah tanpa sedar, dari kecil hingga membesar. tapi tak besar-besar..

sama-samalah ukur panjang mana tali "Syukur".

KBD