Wednesday, July 27, 2011

kagumi neraka

"eh, tak baik lah"

pedoman hari akan buat kita sedar bahwa betapa ramainyalah pelagak suci ini akan menidakkan orang seperti ambe contohnya, didalam mengungkapkan kata tersebut..

dari anda sibuk mengarutkan keindahan, kemahsyuran atau kesentosaan Syurga sampai apapun masehlah "Neraka" terpercik dari kata-kata "kutukkan" terhadap perasan baik.

anda nyatakan bahawa ini kawan anda, sementara tugas utama seorang itu mengambil berat bukan sahaja kesenangan semata-mata namun dikala kesusahan melanda diri mereka. akan tetapi, dimana anda ketika "kawan" anda dilanda kesukaran yang hingga apapun sukar membuatkan dirinya tak dapat lena tidur, atau makan dengan kenyang kerana pocket nya tlahpun bocor dan sebagainya-lah..kamu dimana?

bermimpi dengan keamanan?

kenyang dengan kedamaian?

dimana?

frustrasi atau tidak didalam mengertikannya, apa ambe kata kan ini sememangnya tak siapapun dapat menafikannya..hanya orang rasa pandai aja akan berhujah diatas kata-kata ini yang jelas adalah dari kebodohan ambe.

bilamana mengertikan bagaimana rupa Neraka,
API jadi bahan utama rujukkan kita,
kerana API lah contoh terdekat, meskipun API yang diterbitkan oleh Matahari maseh berjuta batu jauhya dari Dunia ataupun mungkin API yang terdalam isi Bhumi agar turut mengiyakan bahawa bahan hukuman buat orang yang berdosa itu tetap API NERAKA.

kulit anda terbakar atau sun burn berapa kali kerana kepanasan, tiadalah anda sedar pun itu baharu sezarah mungkin azabnya,
kita tak merasa extreme benar panas itu..maseh lah "bahang" yang datang dari pada matahari.
sedangkan didalam menyedari itupun kita tak tahu berapa juta sel dari permukaan kulit atau disebalik kulit tlah terkorban,
kerana baharu kita katakan "panas betul hari ni"...

walaupun anda pernah melecur, belum tentu anda benar sadar secara menyeluruh akan keperitan api tersebut..hanyalah lesekkan atau jilatan api terhadap dirimu, paling-paling tidakpun kita hanya mengelak kerana "trauma" atau sudah serik dengan API.
Kita jauhi pada kehebatan API malah cuba membikin API-API ditempat lain, melagakan orang A dengan orang B sedangkan kita saling bersahabat, membenci orang A kerana itu dan iri pada orang B kerana ini.. API paling dingin kita wujudkan dalam titik hitam Hati tidak kita langsung sedar.

dimana-mana sahaja anda berada,
perhatikan..bagaimana orang "alim" hari ini dengan penuh berlagak serba tahu cuba nyatakan padamu "TAKUTI LAH API NERAKA"..sedangkan diri mereka bukanlah papan tanda AMARAN atau billboard bergerak, malah manusia yang sama seperti anda, yang bukan memberi sekadar indikasi malah melaksanakan perintah yang tersedia dalam apa bentuk rujukkan yang ia yakini diatas pengalaman. Usaha dalam bentuk Hikmah bukanlah Cakap sahaja atau semata-mata.

anda bertanyalah pada mana-mana ahli psychologist, walaupun lain-lain istilah mereka namun bottom line nya tetaplah "ketakutan perlu diatasi. bukan dengan lari." yang pastinya ketakutan akan tetap datang dari lain kondisi yang bermacam-macam rupa lagi..

berani bercakap? senangnya berkata-kata? semua ini kerana ambe pernah lalui, ambe penghidap penyakit Anxiety Disorder buat sekian lamanya.. maka pelbagai ketakutan ambe tlah hadapi didalam menjadi makhluk paling pengecut didalam dunia ini.
bacul dengan bergaduh, ataupun pengecut bila gelap menyelubungi suasana. itu lah kenyataan selama itu.
ambe penakut pada masaalah, hingga semua masaalah jadi bertambah..
sampailah ambe hilang penguasaan pada kaki, tak dapat merasa bagaimana geli atau sakitnya dipijak atau disentuh oleh sesuatu..dan penyakit itu ditanggung hampir beberapa bulan,
namun oleh kerana sa-ekor semut API yang mengigit kaki ambe, sadarlah bahawa ambe sudah berada diatas ketakutan.

Neraka adalah satu contoh teladan, direka oleh karya imaginasi manusia ataupun benar lah datang dari Tuhan yang perlu bagi kita selesaikan agar tahu sejauh mana benar atau palsu dakwaan itu. jika setakat bermain dengan andaian sahaja dan semata-mata, sampai bilalah anda akan tetap meragui apa anda sendiri akui tanpa apa barang saksi.

Ramadhan adalah bulan yang menguji api Kemahuan anda.
Nafsu yang terkandung pada tiap diri empunya.
anda lapar, anda perlukan makanan..bilamana anda sudah makan anda maseh mahukan lebih..semuanya Nafsu.
yang kita sering dengarkan adalah Amarah.

kerana Amarah sahaja yang paling dasar terdapat pada tiap diri Manusia, sudah kita dapat lihat betapa mudah dan semakin mudahnya technology sudah buatkan kita.
kemudahan itu suatu kebaikkan, namun terlampau mudah hingga tiada pengajaran usaha yang mengalirkan keringat peluh susah-payah adalah satu hijab dalam memahami apa bezanya Nafsu yang Baik atau Tidak baik. bahkan memahami atau mengerti apapun, perlukan kesakitan.
contoh yang paling dasar adalah dari ketika anda "buat anak" atau melakukan persetubuhan atau intercourse, itu semua dilakukan dengan Nikmat untuk mencapai klimax Nikmat yang sebenarnya zat paling Nikmat yang suntuk bagi merasainya.
imbuhan Nikmat diberi ujian didalam kandungan, hingga saat melahirkan..SAKIT dirasai paling tinggi, adapun pernah meninggal gara-gara melahirkan anak dan ada maseh dipilih untuk terus berusaha membela anak nya.

pepatah orang Puteh, NO PAIN NO GAIN..memang benar.

faedah apa mengagumi Neraka adalah bergantung pada anda, bagaimana anda cuba menafsirkannya berdasarkan ilmu anda timba selama ini..dengan Neraka kita tahu dan makin yakin bahawa Syurga itu pun ada.

jika anda tanya ambe,
Syurga bukan target utama orang Islam,
target pertama orang Islam itu bersatu kembali dengan Tuhan..
tapi selagi anda disini,
tak usahlah banyak berangan tentang keindahan..
Dunia maseh Penjara untuk Mukmin, seandainya anda sudah berjaya keluar dari penjara itu..selamat lah abadi
didalam Neraka yang serba sementara ini.

bagi yang begitu meluat dan benci pada ambe yang pernah ucapkan "pergi jahanamlah kau"

ya,,ambe sedang berjalan dengan menyaksikan jahanam itu yang sebenar, hingga hari ini dan mungkin esok.


KBD