Tuesday, July 26, 2011

duduk ditempat aku?

alangkah sekejap benar mungkin masa berlalu,
hal itu dan ini berlaku hinggalah ambe kadangkala tak sempat untuk menghadam dalam hari-hari..Sejarah Hari sering buat kita leka seandainya kita begitu gila mencipta Sejarah Hari esok. belum mempelajari dari pedoman Kelmarin dan Hari ini setelah dan sesudah dilalui.

kebelakangan ini ambe memang berada pada paras rendah,
perasaan begitu low battery..fikiran pun semakin membodoh mentafsir..kalam ambe semakin bacul,
sendiri ambe begitu rindukan ketenangan.

walhal ketenangan itu dimana-mana sahaja dikehendaki oleh kita.

merenung kembali mimpi, ambe jadi rindu untuk mati. kerana menyedari betapa teruknya lah orang dihari ini tlah bikin dari sarwa soal, baik social yang maseh ada orang membalas kebencian dan iri dari "jujur" ambe hadiahkan..hanya semoga mereka faham apa itu kebenaran, yang menyakitkan..tak ada aman darinya melainkan kesakitan yang dalam diam atau dalam kebingitan bunyi pekikan manusia yang masing-masing sibuk menyuara akan perhatian.."aku ada"
sementara bahasa rumit kita ndak fahami tetaplah Api, ia melayani udara, air serta menumpangkan kaki-baranya diatas pentas bhumi ini. rata-rata mendendangkan tempo atau rentak "pujian" syukur diatas Tuhan.

sementara manusia keji seperti ambe sibuk kehulu-hilir hanya untuk membayar "hutang" pertemuan atau kehendak.
pulang ke rumah seringkali lewat malam pun kadang mengorbankan waktu value ambe bersama keluarga ataupun sahabat-sahabat.

geli hati ambe rasakan, bagi orang yang sudi menyentap perhatian ambe dengan wajah paling teruk dari beruk yang seakan-akan mengejek kewujudan ambe, yang sebenarnya "malu-muka" kerana hutang emas yang tak dibawa belayar dirinya yang dianggap "kawan" dalam sudut Kehidupan Awam sementara benar anggap "Sahabat" diatas kata-kata baik ambe pernah ucapkan padanya..sedangkan mereka tahu dan jelas, kehadiran ambe yang meminjam itu bukan membeli barang itu, akadnya tetap "pinjam" sementara bukan membeli atau memiliki.
diatas dasar per"sahabatan" ambe hulurkan bantuan, berikan padanya sejumlah wang semoga mendapat kefahaman seperti ambe ini maseh menganggap pemberian itu sebuah bantuan yang paling jujur, yang padahal TAK ADA APA FAEDAH darinya jika makna FAEDAH kita ertikan sebagai pulangan dalam bentuk barangan.

ambe yang perasan baik, begitu lah menceritakan sudut ambe. yang tak minta siapapun PERCAYA ambe kecuali percaya dengan kebenaran AGAMA dan Rasul yang ambe akui takkan ada lagi lain bererti bilamana praktikal atau amali kita lalui sendiri agar mengerti sendiri.

bila ambe bercakap mengenai ke PERCAYA an ini.. berpuluh atau mungkin ratus permasaalahan yang melanda pada ambe dan mungkin anda yang membaca, dimana kita sering diragu-ragukan kerana luaran atau perbuatan yang langsung tiada hubungan yang melekat didahi mereka yang tuliskan "PERCAYA AKU"..

ambe yang begitu skeptikal pertamakali mengenai Nabi-nabi dahulukala, memang ambe akui "diatas apa perlu aku percaya dia?aku tak kenal pun dia meskipun orang mendefinasikan "Nabi" orang Suci"..itu kata-kata diam bathin kotor ambe.
bilamana melihat Sunnah/cara-cara, tambahlah radical diri ambe yang penentang benar..kenapa nikah ramai? kenapa berjanggut? kenapa semua ada cara-cara? tak boleh ke kita buat suka hati kita?

tempelak persoalan bodoh dan mungkin sesetengah akan katakan ambe "Murtad" maseh ambe tak faham, adikerana ambe belum tahu ambe ini benar Islam, kerana itu maseh cadangan semata-mata dituntut ayah dan ibu. derhaka ambe sememangnya jelas didalam sulit. kita cari benar itu bukan mudah, orang dahulu cari kebenaran bukan begitu. melalui susah payah.. Nabi buat usaha yang pelbagai hanya dengan bukti perbuatan, mereka bukan penulis. mata saksi itu orang lain, yang mencatit Hadis,Sahih,Nas ataupun Kitab-kitab seperti Taurah,Zabur,Injil dan Quran..tiada dariantara mereka berkarya dengan pena oleh kerana fahaman mereka itu menulis atau memahatnya tepat diatas tamra ini..diatas permukaan bhumi milik Tuhan dengan kerja-kerja mereka, melayani alunan ombak lautan atau mengalirkan kata-kata didalam tinta suci air, ataupun mengendarai ayat-ayat mulia diudara agar lambang-lambang ke Tuhanan disaksikan cakrawala, ataupun membakar diri didalam menyatukan makna kata kuasanya Tuhan maha Esa mereka.
atau mengukir pujian dalam keterangan puteh atau menusuk pujaan dalam kegelapan hitam.

kesimpulan ambe dapat berikan hanya kata "PERCAYA AKU" dari para orang suci utusan Tuhan itu hanya ajakkan, kamu nak ikut..maka ikut. namun mengikuti itu penyaksian sebenar kita dan diri sendiri.
kita dituntut YAKIN bukanlah PERCAYA oleh kerana kepercayaan sering berubah-ubah.

hal mengerikan ambe adalah menghadapi kemalangan jalan raya kehidupan, dimana disitu ada berbagai macam rupa kenderaan, yang diisi driver yang liar atau licik atau bengap atau pengecut.
disitupun kita dapat menilai sendiri betapa organic nya manusia dan laku mereka. fahami mereka itu tetaplah ada hadnya, namun mengenali dirinya perlu bersatu.
itupun tetap ada perkataan "kau takkan rasa bagaimana aku sendiri rasakan"..ya itu jelaslah, semua orang lain kot.

kalau dah sama, dah tentu-tentu mudah diambil kira kita beragama tanpa soal apa berdasarkan apa pemimpin kita katakan sahaja. kita makhluk yang mulia namun malang jika benarlah berlaku begitu, kerana kita ada akal yang berfikir macam-macam, kalam yang beragam-ragam, hati yang berperasaan dan perasan, dan roh yang perlu dihidupkan agar didirikan dengan terdiri.
kita akan sadar bahawa itu membodohkan,
tak mungkin kita berada dibawah tanpa apa pemberitahuan sebabnya kenapa? akal kita mempersoalkan, seperti menentang kerana kononnya "curious" atau ingin tahu, bila dah diberi tahu..soalan lain pula timbul. sedangkan soalan pertama tadi aja yang ndak disoalkan, dah beranak pinak pulanya tahu itu.. apa disitu pun kamu adalah makhluk yang langsung tak bersyukur, sedangkan orang yang memberitahu dengan cara jujur itu satu Nikmat.

tanya kan benar, kamu ndak tahu apa? bila dah dapat..lalui lah sendiri. berhentilah soal macam-macam..itukan maseh andaian singkat sahaja. kamu PERCAYA itu pun dah macam memurtadkan Tuhan. kamu persoalkan Pemimpin kenapa begini dan begitu, walhal tak ada pemimpin pun minta ndak jadi pemimpin. dari kecik hingga besar kalau ditanya cikgu sekolah, nak jadi apa..orang tetap akan jawab pekerjaan sahaja. bukan ndak jadi Pemimpin sedangkan satu class anda tlah melantik anda tanpa anda minta..

itulah diri AL-KARIM nya Tuhan.
memberi tanpa kita minta..

kita tak minta Quran itu ada, namun umat Nabi-nabi sebelum Muhammad dah ada timbul fikir untuk ada penyelesaian ini..
maka diatas itu Tuhan jadikan Muhammad sebagai masterpiece contoh terbaik dari semua.
dan karya Quran yang mengandungi kesemua Kitab sebelum itu menerangkan bahawa cadangan Islam itu terbaik..andai ada fikir mengAgamai atau menyusun diri dalam kehidupan..

Rasulullah sendiri mencontohi nama Tuhan "Al-Karim" diatas perlaksanaan, beri kesejahteraan tanpa diminta.
susah payah, korban itu dilaksanakan demi kebahagiaan orang lain.
sementara ambe yang cuba mengerti bagaimana perasaan seseorang yang memberi tanpa mereka minta dalam ucapan atau perkataan pun dah kenal sungguh bagaimana tanggapan buruknya,
orang sering curiga dan berprasangka tidak baik..katanya sesetengah pendakwa itu "Agenda" atau "Politik"..

sedangkan masa ambe untuk berehat dahpun jelas berapa jam aja tidurnya, hingga sakit ke diri..dimana kepentingan atau politik ambe?
sedangkan lebih bertambun kerja lain ditangguhkan hanya untuk bantu tanpa diminta untuk dibantu, hingga susahkan diri..dimana Agenda ambe?

paling major adalah perihal Cinta. orang sering datang pada ambe, minta konsultasi walaupun ambe tak pernah offer secara rasmi "Khidmat Masyarakat" ke apa menempel didahi ambe..kita beritahu begini begitu dari dasar pengalaman, namun tetaplah orang yang pertamakali datang pada ambe minta tolong dalam perbuatan nya yang jelas, tetap degil dengan mengulangi hal sama..tanpa pembaharuan..padahal bodohnya adalah ambe bila dah boleh jangkakan bahawa orang itu begini dan begitu nantinya..tetap bodoh ndak tolong hanya semata-mata ndakkan satu pencerahan jiwa meraka dalam menikmati hidup lebih baik.

terbaharu didalam soal di kampus atau college ambe sendiri,
isu nya Duit pinjaman.
dimana ambe diajak tiba-tiba menyertai Group Rahasia dalam Facebook oleh pelajar-pelajar yang punyai masaalah keewangan.
dirasakan teranianya kerana pelbagai hal sulit dari pihak pengurusan. ambe yang memerhati akan hal ini melihat nya sememangnya bermacam-macam scenario dan jenis rupa masaalah yang bermula dan berakhir kerana duit.

dipihak kedua itu orang-orang college ambe sendiri, yang mereka begitu concern bilamana terjadi hal ini.
dirasakan kesannya akan diketahui oleh satu Dunia kononnya, kerana ia laman sosial Facebook.
lalu dipanggil lah orang berkenaan hari kemudiannya setelah direport oleh para pelajar sendiri kepada staff,
setelah selesai soal-jawab atau sisasatan, ambe pula dipanggil berjumpa ke esokkan harinya..

didalam mengetahui yang menanggung masaalah yang konon besar ini adalah Mentor yang ambe anggap seperti Bonda ambe di college. ambe kasihan yang benar dengan Bonda ambe, kerana masaalah yang tampak kecil ini dah terima tekanan macam-macam dengan orang-orang bengap disekelilingnya, tengok pada rupa dan melalui pengetahuan ambe, tak ambe hairanlah jika dirinya dimarah-marah oleh rakan sekerja lain.

maka perbualan yang memakan hampir 3 jam lamanya ambe dan Bonda ambe berkenaan hal demikian.
disuruhlah cara baik ambe agar Bonda tidak mengambil ia sebagai tekanan, namun tetaplah masaalah orang lain yang menekankan dirinya kerana jawatannya itu menindas benar pemikirannya untuk berbuat keputusan.
ambe terangkan satu demi satu perihal student, yang ambe dah anggap mereka macam adik-adik kerana ke-senioran ambe perasankan.. ndak sekat mereka untuk bersuara, untuk apa? kita semua layak bersuara, dalam bersuara itulah pemimpin akan nilaikan tahap kita dimana, kerana jelasnya bahasa orang Amarah itu banyak kebodohan yang sombong sementara yang benar rasa teraniaya itu pula mungkin kerana perihal tidak jelas.
kita larang, tetaplah buat..itu kan kita semua? jangan kan kita cakap orang muda atau anak-anak.
namun akibat apapun maseh ada, anda buat baik..akan tahu buruknya atau anda buat buruk akan tahu baiknya pula..

pemimpin yang hebat adalah mereka yang pandai berlaku adil. reti menimbangkan berat kiri kanan agar seimbang..
contoh paling dekat adalah adinda ambe sendiri, dimana dia dilantik menjadi pemimpin buat masyarakat kecil jemaah kami dan dia sangat bijaksana dalam mempelajari cara adil agar dilaksanakan secara menyeluruh..itu dari saksi mata sendiri.

maka cadangan ambe paling terbaik dalam hal itu ambe cadangkan agar Bonda ambe fikirkan agar dapat dilakukan sesi soal-jawab terbuka pengurusan dan student agar student dapat bersuara sepenuhnya dan begitu juga pihak pengurusan.
mendapat lah persetujuan. walaupun hingga hari ini ambe kabur lagi bila lah ia akan diselesaikan..
mungkin tak ada kesepakatan antara kita untuk menyelesaikan sebaliknya ndak berdendam..salahnya tidak Bonda ambe, beliau antara orang yang ambe paling kagum di college, kerana sifat lemah nya dan begitu setia mendengar apa macam permasaalahan yang ada..salah sebenar itu semua yang bermasaalah dengan hal ini meskipun mereka yang sibuk hujahkan salah silap pihak A sementara pihak B baling batu ke arah pihak A..

dan pada masa sama, adalah orang beberapa orang datang pada ambe, dengan riak wajah kusut mereka mengenai hal ini..
ambe terangkan dengan cara paling tegas, orang akan kata ambe ni marah..sedangkan ambe marah lebih teruk dari itu.

kemudian akhir kalamnya berbunyi "awak tak duduk ditempat saya..tak tahu lah makanya"
buat pengetahuan pembaca,
kebetulan atau tidak, hal ini berlaku pada hari serentak dan keluar dari kalam orang berlainan pihak.

Kebetulan?

ambe tak fikir itu kebetulan, ia apa Tuhan ndak beri ambe faham benar-benar..bahawa memang ambe tak duduk ditempat nya..namun kesungguhan ambe untuk selesaikan hal kecil ini..yang tak mungkin lah satu Dunia PEDULI pun hal duit-duit beratus ribu aja kalau benarlah ada istilah "pecah amanah"..
Dunia peduli kan hal duit berjuta-jutaan dan dianggap masaalah besar..
ayahnda ambe bermasaalah tentang project yang terbengkalai kerana jutaan ringgit pun maseh mampu ketawa, main bola dan ucap nama Tuhan setidaknya walaupun kerana project tersebut betapa banyak hutang perlu ditanggungnya, tak kita cerita hal issue Stadium Runtuh lagi tu..

ucapan "terimakaseh" dari orang bermasaalah seringkali datang pada ambe dan bilang "awak tak duduk ditempat saya" seringkali diberi sebagai balasan "baik". padahal kita semua tahu kot, masaalah apapun dicollege, bukan masaalah ambe. duit pinjaman yang tak jelas..bukan masaalah ambe kerana ambe rela susah payah pakai duit itu ini agar selesaikan yuran. pengurusan bermasaalah..ada conflict atau salah faham..bukan lah masaalah ambe.
namun orang datang dan berkongsi, ambe cuba benar meneran berbeban-beban kefahaman agar jelas tahu dimana silap dan salahnya dan apa cara terbaiknya...

jawapan "awak tak duduk ditempat saya" itu satu jawapan terima kaseh yang paling sarcastic jauh teruk dari bahasa caci maki ambe gunakan. walaupun lembut dan baik rupanya, indah tutur bahasanya..dalam sunyi kita pun seolah-olah persoalkan atau kutuk Nabi dan Tuhan.
apa masaalah kecil kamu sebegitu maseh ndak "cabar" Nabi yang tlah beri berbagai cabang cara untuk menyelesaikan kesemua masaalah hidup diatas kesudian Tuhan pandang makhluk paling bodoh dimuka bumi hari ini dengan bantuan-bantuan atas IzinNya?

dan perihal kerja lain dari college, andai ndak ditaburkanlah berapa puluh bantuan dalam diam ambe dibalas jawapan "awak tak duduk ditempat saya"..sememangnya mencabar ambe yang ada setitik makna sabar, yang cuba buat terbaik buat Tuhan yang seolah-olah ditiadakan orang hari ini, sudah pasti Tuhan tahu Niat kita apa dan Matlamatnya agar apa. itupun dah mencabar Tuhan yang As-Sobur-Maha Sabar terhadap makhluk-makhlukNya..

dalam perihal masaalah, ambe fikirlah..tak perlu pun ndak "duduk ditempat saya" jika kita mahukan masaalah diselesaikan dalam kadar sesingkat mungkin, kerana memang dah akan makan hari atau bulan bahkan tahun agar cakra Karma berputar pada anda agar merasaikan yang dimaksudkan SAMA tadi.
setidaknya, cuba belajar TERIMA apa orang sampaikan kerana apa buruk dan kurang kita bantu tanpa kamu minta pun tlah kami cuba fahamkan dengan menolak segala hal lain berbentuk peribadi,
"awek", adik-beradik ambe, atau keluarga ambe atau kerja utama lain lagi dah dianggap kerja sampingan..sedangkan itu sudah mencurangi belaka..kita buat demi kamu yang bermasaalah agar masaalah kamu diselesaikan agar sedikit selesa dengan menikmati hidup yang jelasnya kamu akan alih pandangan mata pada orang lain, bukan cari ambe lagi bila dah happy atau senangpun..itu kenyataan ambe lalui sendiri!

disini, dimana-mana..ambe tak mohon dan tak pernah minta agar mempercayai ambe..
namun Yakin pada apa tlah disediakan baik dalam Agama ataupun setelah anda benar Islam.

dari mulut longkang ambe,
ambe lebih rela kehilangan teman wanita dari kehilangan sahabat..namun kadang-kadang, ada orang ambe anggap sahabat dengan percuma mereka lebih pilih teman wanita ataupun harta mereka dari terus kekalkan tali keyakinan. itu dah berbelas tahun ambe selami dalam tanpa sedar..

kerana ambe Yakin sebagai lelaki, yang adalah pemimpin dan pembela wanita yang ambe kenali.
adik,saudara,kawan,ibu, bonda,emak ataupun ummi ambe..

dan berilah pada orang yang anda terdetik rasa Kasih-an apa anda ada sehingga hilang kemampuan, itu bukti anda adalah orang yang benar jujur dengan Tuhan..bukan dengan Ku Bad ataupun siapapun..

ambe menulis anda membaca.
serba sedikit Tahu lah..bagaimana "duduk ditempat aku" sedang duduki sekarang dan selama ini.
sememangnya ambe payah untuk difahami, PELIK dan sukar dijangka kerana kebanyakkan emosi ambe tak serlahkan diriak wajah atau percakapan..kadang-kadang terzahir, ramai pula tak dapat terima pula..dah membazir.

perasaan yang tulus dan jujur ambe luahkan,
sememangnya malam itu ambe hilang daya kekuatan, rokok ndak dihisap pun terjatuh berkali-kali digenggaman jari yang tak pernah berlaku sebelumnya..bila diangkat dua-dua blah, ia berketar dalam diam..Palpitation, Anxiety..penyakit lama ambe tanggung hingga jantung bergendang laju lebih dari garis "Normal"..
penyakit yang hampir saja melumpuhkan kedua belah kaki ambe kerana begitu tertekan bathin ambe memikirkan masaalah yang bukan masaalah ambe pun..namun begitu kuat kehendak untuk membantu, malah kerana kebodohan ambe, jadi sedar lah diri.
sememangnya memang cukup terkesan dengan lagu Aerosmith-Fly Away From Here dan Mariah Carey-Whenever You Call..
rasa, sangat lost.
dan ingin terbang dan lari dari ini semua..namun kerana Whenever You Call..jadi panggilan hati ambe agar terus berusaha ajak mereka yang maseh sudi..walaupun dalam jutaan orang hari ini, ada satu antaranya..biarlah. dari tak berbuat apa-apa.

bagi pemahaman bodoh ambe, semua rasa itu tak diibaratkan disini. tak kan layak..
kerana Cinta ambe tetap buat Tuhan..bukan Makhluk.

dengan sombong dan angkuh lebih teruk dari Iblis ambe bertanya:

"duduk ditempat aku?"

KBD