Monday, July 18, 2011

Baiki dalam Baki

bila kita dengar orang kata..Syaitan bertepuk tangan,
semestinya kerana kita dah berjaya buat hal tak baik.
terutamanya bergaduh.

namun adakah Malaikat pula akan bertepuk tangan setelah kita buat baik dalam perdamaian?
itu tak pernah dijawab oleh orang yang sedang berkata tadi.

pertama,
Malik dan Ridhuan sibuk menjaga pintu Syurga dan Neraka.
Mungkar dan Nakir sibuk mengadakan sesi soal jawab alam kubur,
Jibrail sibuk dengan mengutuskan hidayah dan utusan-utusan restu doa-doa..
Rahmat sibuk dengan berbondong-bondong acara penyampaian hadiah atau rezeki yang tlah memang disediakan agar ada buat semua makhluk.. Israfil sang peniup sangkakala pula sibuk benar memeriksa semboyan akhir yang senantiasa di standby kan hingga tiap Jumaat kita, ataupun jawatan Izrail begitu fully booked untuk menyentap keluar Roh dari tubuh hidupan. terutamanya Manusia yang tiap saat bergerak waktu dunia memang ada satu kematian dan satu kehidupan baharu akan dilahirkan..
dan kepelbagaian yang super busy Malaikat mengurus dan abdi apa yang tlah diperintahkan..

bahkan Raqib dan Atid berada di kiri-kanan bahupun tak kan sempat letak pena, kemudian bertepuk tangan..

begitu setianya para Malaikat buat kerja masing-masing.

kata kitab lah yang ceritakan tugas-tugas Malaikat. ambe tak ndak kata kan iya disini ataupun tidak. soalan anda akan bertambun banyaknya seandainya ambe jawab iya..mesti keinginan untuk tahu itu ada dari antara kita..bagi ambe, biarlah anda sendiri tentukan dan saksikan sendiri. jika ada fikir kepada Meyakini adanya mereka.

namun didalam istilah kita "baik macam Malaikat" itu..apa kamu itu benarkah baik?

apa buatkan "Baik" hingga kamu serious memperakui Ke-Baik kan?
apa itu tugas orang "Baik"?
siapa orang "Baik" dan siapa orang "Jahat"?
kenapa Jahat masuk Neraka nanti manakala Baik itu Syurga buatnya?

soalan seperti itu berlegar didalam pemikiran ambe, bingung memikirkan baik. tak reti sungguh klasifikasikan Baik secara Baik.

namun begitu, yang di cadangkan Agama semua, itu adalah kebaikkan..angguk kepala tanda setuju.
bagi mereka yang tak ber Agama.. mustahil anda kenal Kebaikkan tanpa Agama. kerana Agama itu sendiri adalah susunan.
cara mana kemudian kita namakan Agama Islam atau Agama Kristian..disitu titik penentuan Syahadah kita dimana. Penyaksian Baik itu sebenarnya cenderung ke arah Agama mana yang disyorkan?
jika Islam itu Susunan paling teratur dan ter BAIK.. pastinya ia luas maka pendekatan nya pasti bermacam-macam caranya..

soalan ambe yang timbul waktu itu adalah Baik itu buat apa?
jika Agama menjanjikan pertemuan dengan Tuhan. maka Tuhan yang mana paling Baik? lihat didalam contoh product Tuhan jadikan..pertama itu tetap kita.
orang kata buat baik, baik ikut..buat jahat, jahat lah turut.
itu malah lebih mengelirukan..bahkan kita sekarang berada didalam tugas memahami Baik itu APA dan untuk APA serta buat apa akhirnya Baik buktinya di mana?

itupun kita kelu, jawab lebih kurang dan terus sepeleh pada orang.. itu respond Baik?
hmm...

ambe berpuluh kali terkena panah dibelakang, kaki bahkan didahi pun fitnah-fitnah dilontarkan dalam tidur malam ambe..walaupun ambe tak tidur malam selalunya.

terutama pada mereka yang sering berkumpul, dan jadikan satu subject sebagai BAHAN korban agar menyokong apa mereka sahaja lakukan itu baik. orang lain buat baik dah jadi macam-macam speculation mereka bikin. orang ini sesat, orang itu tak betul, dia salah, sepatutnya manusia perlu begini sedangkan maseh berada ditempat sama, beralih topik lain namun muzakarah mereka itu lah pemenuh masa bekerja curi tulang sambil ada dariantaranya duduk main Farmville dalam pejabat kemudian sebelah itu sedang belek gambar Porno terbaru dan jauh sedikit dari sudut itu sedang menonton tayangan 3GP murahan lucah yang di download di Internet..namun tiap kali ambe jengukkan muka dan sengaja lalu disitu, senyuman plastic itu tetaplah maintain..

betapa HIPOKRIT nya kita bikin "Dunia Islam" yang kononnya kebaikkan dan kaseh sayang..

sementara yang bodoh dan biul itu ambe, yang tidur hanya 2 jam sejak semalam sambil ulangkaji untuk peperiksaan pagi tadi, diikuti pertemuan dengan orang ini dan adinda-adinda ambe atas dasar cuba membantu agar berdamai semua dengan cara BAIK....ambe pikir taknak rasakan buat Baik namun cuba belajar apa itu Baik.

buat pemahaman ringkas ambe, Baik itu memberi kesan yang lega pada sendiri. dari sudut psychology perkara murni atau amalan murni seperti membantu itu banyak menyumbang dalam mengusahakan satu nama akar iaitu hal Baik.
bila ada pancaran senyuman pada orang-orang kita bantu.. maksudnya diatas satu perlakuan dari kita dibalas satu tindakbalas yang tak terbanding perasaannya..

akan tetapi ambe fikir lebih bagus andai tunaikan apa sepatutnya mereka dapati maka malam-malam ambe pasti terang dengan bintang-bintang.. keamanan tersebut yang diwujudkan dari senyuman penuh makna tiap manusia unik membawa mereka ke langit agar teman ambe dimalam hari agar tiadalah bersendiri semata-mata.
bantu tetap bantu, baik itu tanggapan orang yang kenali kita. Ikhlas itu kerja Tuhan pada laku kita. Ungkitan ambe disini tak memberi apa untung atau rugipun. itu tetaplah 0 kadarnya melainkan pembaca sudi memahami apa sebenarnya yang mau diberitakan..adalah munafaatnya, namun ambe taknak tahu dalam bentuk apapun balasan baik atau jahat ambe terima, mode ambe sentiasa terima lah apa datangnya..

setelah hari ini berlangsung, ambe dah tahu. bahawa membantu orang itu ada risikonya/cabarannya. tetap ada dan maseh ada. walaupun kita katakan "baik" niatnya, tapi maksud perlu dijaga sepertimana ia dimaksudkannya..
kemudian fikiran kita itu kemana akan kamu bawa. itu patut dirisaukan..jika ada point seterusnya. anda pastikan ia begitu dan tidak begini kemudiannya..namun sekiranya sudahpun berusaha segilamana, tetap yang datang menentukan itu maseh Tuhan. satu kuasa yang absolute dan tak siapapun dapat kalahkan.

ambe secara jujur am-nya, tak merasa kelebihan bernama "Raja" pun menjadi advantage agar berani. ambe tak pernah gunakan IC untuk dapatkan kawan, persahabatan ataupun awek sekalipun. namun yakin dariantara lautan manusia pasti akan percikkan yang terkena pada anda. walaupun sedikit. syukur itu jaminan maha kuasa tentukan layak kita ditambahkan nikmat atau tidak. jangan guna akal untuk meminta pada perkara yang kita sendiri tentu sudah berikan kembali pada tempat asalnya..
ambe bekerja apapun, baik sebagai buruh malam pun memang sudah ambe lalui sendiri, meski terpaksa perkenalkan diri, ambe maseh tidak beritahu siapa ayah ambe, kerana ambe adalah diri ambe yang sendiri..hinggalah mereka tahu, itu hal mereka la..ambe tetaplah ambe yang begitu.
tak pernah rasa lebih sedap dan exclusive untuk bersandar diatas nama ayah atau ibu walaupun hutang budi mereka patut ambe balaskan..Rahsia tetap hal Istimewa buat ambe pada orang ambe Sayang, Kaseh apatah Cinta.

ambe terpengaruh kuat diatas diri ayah ambe, yang jika diikutkan adalah cucu kepada Almarhum Sultan Ismail Nasiruddin, Sultan Terengganu dahulu. namun beliau maseh bekerja siang malam, ke site sini sana tanpa apa payung sutera ataupun iringan dayang-dayang ke tempat mana beliau pergi untuk bermesyuarat perihal kerja. Sakit atau Jatuh bangun beliau ambe kagumi kerana maseh tegar untuk terus bekerja bukan untuk kaya raya namun kerana 8 orang anaknya berserta Isteri serta Ibu dan Ayahnya.
apatah kebelakangan ini bila project beliau setelah bertahun usaha tlah ditarik kerana sebab yang tidak munasabah, beliau maseh berusaha untuk menampung biaya tanggungannya dari sumber lain pula. sedangkan dari keseluruhan itu sahaja andapun dapat rumuskan, Raja apa lah begini yang susah payah, boleh aja guna harta rakyat melalui skim bodek dan dapat project. namun dia atas dirinya tak ndakkan yang itu tanpa susah payah. itu melalui pengamatan ambe sendiri.

baik atau buruk, yang ditampilkan melalui andaian serta analisis sendiri media. kami telan sama-sama, bahkan menjadi orang seperti kami.. kitapun menanggung beban yang berlipatganda berat melebihi orang yang rasa dirinya "miskin" sedangkan kaya dengan sangka tidak baik.. "tak mampu" sedangkan kelebihan pada diri pun belum diusahakan..macamana?

disinilah ambe berdiri, sebagai "Ku Bad" anda kenali. ambe apa adanya.. apa diberitahu, tiada satu patah ayatpun ambe sengaja reka agar sedapkan cerita. inilah kebenaran. BUKAN ambe minta untuk jadi TERKENAL atau POPULAR bahkan lebih-lebih ambe muliakan aja orang yang ndakkan benda tu.
demi satu ketulusan rasa ambe agar semua peroleh kebaikkan.

sementara fitnah di tempat ambe kerja atau berada, sering didatangi angin khabar hal kurang enak.
ambe baik kan sahaja lah ia.
sampai bila lah nak kata ikut belakang?
atau kita BUTA pandangan TUHAN pada kita yang mengaku Agama ini benar sementara maseh bersangka Buruk atau Jahat pada orang lain? amalan ke Agamaan kah itu?

mana lebih BAIK tahu mu itu..beritahulah, ajarlah, apa yang pasti ambe maseh tak baik..
belum baik.
maseh pencari makna Baik serta cuba mengetahui apa baik dan yang terbaik. ambe pengumpul sisa najis baik agar maseh tetap rasakan ada baiknya.

api maseh api, namun kirakan kebaikkan yang pernah api sumbangkan?
banyak..

tak tahu?

bertanyalah.

KBD