Friday, September 16, 2011

KELIRU

keliru.

itu topik utama bagi ambe kongsikan kali ini..
soalnya MENGAPA kita harus KELIRU?

antara santan atau kelapa. itu soalan bodoh bagi kita perbahaskan sekadar Santan dan Kelapa sahaja dan fullstop,
sedangkan santan itu datang dari kelapa. tapi sedarkah kekeliruan itu buat kita bingung, jikalau tidak kita yakini asal santan itu adalah datangnya dari zat buah kelapa.
tapi bilamana kita renung dengan lebih dalam akan hal ini, kita keliru/confused..

apa benar soal hari ini mengenai Jodoh, kita inginkan santan kerana ia adalah Hasil/Product ataupun kelapa kerana ia adalah bahan mentah/Raw Material yang mungkin sahaja dapat menzahirkan lebih banyak lagi pohon kelapa yang akan menambah jumlah santan lebih banyak?

lebih ramai orang keliru, lebih bertambah lah orang yang menambah angka kekecewaan..oleh kerana kekecewaan itu disebabkan terlalu buta kerana nampak sahaja..dari menilai dari apa diberikan dari sebaliknya. bahawa Raw Material itu bahan terbaik buat anda menambah atau menggandai pilihan kita berdasarkan susah payah anda.
jika secara industrial-wise, anda sediakan platform buat orang lain menggunakan Product Santan sementara pengaut untung terbesar maseh lah pengutip buah kelapa, yang mungkin juga menanam Kelapa sahaja sepanjang hidupnya.. alasan ambe, mudah. kerana tak ramai orang suka bersusah sangat akan tetapi menantikan product aja sampai dipasaran.

atau perbandingan lain yang satu lagi ambe sengaja berikan agar anda dapat "clear cut" mengenai hal Keliru ini. ambe beri dua pilihan pada anda.
apa anda mahukan Iphone ataupun jadi sama seperti Steve Jobs?
jawapan anda mesti mahukan Product yang tlah siap ada, kerana anda tak sanggup harungi susah payah Steve Jobs dalam setupkan Apple Corporation hingga kini kita tahu menghasilkan berbagai Product yang Canggih dan Maju setapak dari Technology, bahkan Trend Setter Technology kerana mengetahui usaha-usaha nya melahirkan product yang luar dari fikiran kita mampu lakukan.

jika cerita hal Iphone lah,
apa dizaman kita guna dua cawan kertas dan satu helai benang atau tali untuk ber communicate. apa pernah terfikir oleh kita akan ada alat komunikasi yang boleh dibawa kemana-mana sahaja?
Graham Bell antara pioneer juga lah dalam kemajuan komunikasi menurut sejarah Dunia. namun sehebat Graham Bell maseh ada yang buatkan ia lebih compact dan dapat dibawa kemana-mana sahaja.
Sungguhpun itu kita ketahui seawal 70-90an.. setelah Phone Booth diagih-agihkan sekitar kampung demi kesungguhan menghubungkan antara sebuah kampung ke kampung lain, Phone ber conceptkan Hand(tangan), bermaksud dengan mengaitkan Tangan dan Phone dapat lahir pula hasil dari fikiran merubah lagi kemajuan hingga ia dapat diringkaskan size nya agar ia dapat dibawa kemana-mana sahaja..walaupun awal-awal, Handphone dahulu dapat bunuh Anjing jiran anda.

tetapi dari segala-gala evolution product Phone ini, tak ada orang dapat terfikir pun akan ada Phone yang dapat dicompress segala keperluan pada satu Phone..pokok disini adalah Simplify lah.
apatah melintaskan fikiran bahawa ia hanya menggunakan selakkan atau flip style menggunakan jari tanpa meraba point A ke B yang timbul. yang kita panggil ia Screen Touch.
apa lagi memasukkan ia ke dalam pocket tanpa ada risau kerana technology keypad lock itu sudah dipermudah kan..tak perlu anak kunci untuk kunci dan tak perlu berantai untuk secure apapun yang berada di dalam.
apa terjawabkah persoalan antara Iphone dan Steve Jobs? mana pilihan anda?
pastinya anda pilih sama seperti Steve Jobs kan? kerana pembentangan itu sudah ambe kemukakan baharulah dengan kesedaran itu buat anda baharu ndak terhegeh-hegeh dengan Steve Jobs, mengidolakan kemudian mengabadikan diri sebagai Steve Jobs nombor 2..

ambe ucapkan Selamat Bodoh dan Banganglah padamu, kerana anda padahal ada satu Insan yang bahkan Dalang pada segala-galanya..Dialah Muhammad yang berkelulusan Buta Huruf sepanjang Hidupnya..kerana menyedari Kesah atau Riwayat Baginda, yang Pioneer bagi setiap kemajuan dan sumber Inspirasi sebahagian besar puak Kafir sekalipun yang apply Usaha baginda sebagai Perjuangan dalam membentuk Pembaharuan yang lebih Baharu yang ada munafaat buat anak cucu..

sama seperti anda menyedari Salah, kemudian di Hukum dan dibawa bicara ke mahkamah pengadilan untuk di jatuhkan Hukum.. baharu disitu anda ndak terhegeh-hegeh Agama apa Savior anda. maka anda seperti menunggingkan punggung anda yang baharu sahaja berak cirit birit merata-rata dan memohon agar Agama dapat mengesatnya kerana Kesucian lah kononnya.

tak perlu anda nak JADI "MACAM" Steve Jobs..sedangkan anda maseh boleh mengatasi Steve Jobs dan capai kehebatan lebih dari itu.

anda Keliru dengan Kenyataan hari ini yang sebenarnya tlah sangat BANYAK Simplify atau Ringkaskan Hidup anda? atau anda Keliru dengan hal Hakikat seperti Masaalah yang padahal anda tahu dapat diusahakan dengan menggunakan technology atau kecanggihan yang sudah sedia Mudahkan Hidup anda?

sebagai satu scenario, Issue nya mudah sahaja.. anda lapar dan anda ingin makan mee yang berkuah.
soal disini apakah kerana anda bukan chef atau punya ilmu masak me masak ini untuk hasilkan mee berkuah sedangkan Maggie Mee sudah sedia memberi 3 step atau turutan untuk Buka Package Wrapping besar yang dimana tlah dicetak pada kulitnya instruction serta design layout yang cantik dan mudah dibaca, Rendam mee yang tlahpun dibikin hasil dari penceraian tepung dengan menggunakan mesin pembuat mee yang kemudian dikeringkan dan di resize mengikut packaging dalam air yang mendidih diatas dapur gas yang menggunakan bahan mentah gas, disalurkan pipe tube ke dapur yang mengandungi mekanisma pencetus api yang tahan panas, kemudian dikonstruksikan dengan rekaan yang stabil agar dapat tampung berat dan bentuk mangkuk berjenis sauce dan tambah perencah yang tlah diasingkan dalam packaging yang kecil dalam foil plastic agar tidak dicemarkan ketulenan rasanya untuk jadikan kuah serta apa sahaja bahan tambahan, Akhirnya letakkan didalam mangkuk tanah liat yang sudah siap disalut dengan coating agar tanah liat itu kekal bentuknya dan tahan suhu apapun ditanggungnya.. kemudian makan mee menggunakan garfu yang sudah siap dihasilkan dari kilang garfu atau kitchenware atau menggunakan sudu agar mudah dimakan dan dihirup soup mee tersebut sekaligus..itu terserah..

tapi sadarkah anda bahawa betapa anda keliru mengenai apapun, semuanya sudahpun dipastikan oleh orang terdahulu buat anda. Bila anda baca sejarah, baharu anda tahu.. "oh, dia reka Mee, dia reka Packaging, dia reka tepung, dia reka font atau mesin cetakan, dia cipta mangkuk, dia cipta dapur gas, dia cipta balang gas, dia cipta pipe dan boleh dikatakan SEMUA apa kita gunakan hari ini bermula dengan rekaan seseorang. Technology adalah Rekaan, namun Ciptaan mungkin boleh di "pinjam" sebentar oleh seseorang yang benar dan sudah dipersetujui semua bahawa dia LAYAK dipakai perkataan Cipta itu kerana Usaha besarnya menjadi Pioneer..

Pencipta adalah orang yang awal sebelum apapun buat..Cipta tidak perlukan ALASAN sementara Buat  perlukannya..disini ambe harap anda dapat bezakan antara kata Cipta dan Buat itu dua hal yang berbeza..anda boleh katakan Air Mata ter Cipta dari rasa sedih, kerana alasan itu tak dapat apply logic Hati. tapi kita persoalkan siapa Buat dia menangis?
Bikin adalah Usaha atau effort seseorang..aku bikin lagu Buat sang Pencipta..Ya Khaliq sebagai contoh. konstruksi kata itu buatkan anda terpegun. kerana ambe yang sengaja Ciptakan rasa itu diatas ALASAN membuatkan anda terfikir, dari mana kebenaran itu?
maka disini Cinta timbul,

hal yang tak lekang dihuraikan, dicerai beraikan macam-macam hingga buntu kita entah kemana..orang kata largha bila main music, bahkan main music ada tahap dan sampai had tenaga itu habis maka penatlah si pemuzik atau habislah tenaga ketahanan baik tali guitar besi itu yang di strum berjuta kali, ia akan karat andai tak dijaga, menghakis andai digesel berulangan ditempat sama dan akhirnya putus bila tiba masa buatnya..ambe tak kata music itu largha kerana itu lah kenyataannya. ambe akan katakan orang ber Cinta ini largha kerana mereka asyik menceritakan atau mengulangi inference lalu agar disemula-relevantkan..lagi dan lagi dan terus lagi..tapi dimana akhirnya?
dimana full stopnya?
Ahli Pakar Sains, Pakar Motivasi, Pakar Psychology hingga hari ini maseh BELUM mencapai tahap kesepakatan dalam menetapkan Cinta.
malah dengan tidak tahu malu-nya mereka juga menggaply Cinta didalam Hidup mereka tanpa mereka Yakini apa sebenarnya Cinta.

cuba kita Huraikan Cinta, sampai esokpun kita takkan habis bercerita..Sejarah dari Awal Adam dan Hawa wujud, Cinta dah ada sebelum itu..ini keyakinan ambe. kerana Tuhan penCipta Cinta..
Dia beri nama Khas bagi Cinta iaitu Wadud kerana Dia sahajalah layak di Cinta sebenarnya..
dan didalam kekeliruan ber Cinta, kita tetap mencari Kebenaran.

apa benar aku dilamun Cinta?

apa benar dia menanggung Cinta terhadapku?

seringkali persoalan itu wujud antara kita kerana itu, dan tidak hairanlah jikalau posting kali ini paling dibaca atau di like sekalipun kerana memang mutlak dan jelas KITA semua cari Cinta yang SEJATI.
SIAPA CINTA?

dan didalam mengukur Cinta bahagi kita, kita perlu kesempurnaan.. Sempurna Lelaki bila mereka bersatu. kerana dengan Satu itulah itulah angka Setia, Taat, Ikhlas dan Dedicated serta Devoted.
cabaran utama Kita adalah untuk atau demi menunaikan 1 Hal terlebih dahulu..baharu kita boleh dikatakan layak di Cintai.

Rusuk lelaki yang hilang itu secara subliminal atau tersurat buatkan Lelaki ini kurang sempurna maseh, orang yang bujang akan di suruh Nikah kerana dengan menikah akan buatkan Lelaki itu adalah Orang dan Manusia kemudian Insan walaupun tiada masaalah pun jika tidak nikah atau nikah. akan tetapi Hukum Agama tlah mencadangkan agar kita nikah agar buat hubungan seks demi menunaikan kehendak Nafsu secara SAH.
walaupun tujuan Nikah bukan itu sahaja akan tetapi disini apa ambe ndak anda fahami adalah antara sebab utama mengapa ia perlu ada cara dari tiada cara langsung, hingga kita mudharat menerima kifarah atau penyakit yang buatkan anda mati secara sia-sia.

Wanita Wajib Cintai keluarganya sebelum mereka bernikah sementara menunggu Suami yang bakal meminang dan nikah untuk menggelar diri mereka Isteri. kerana didalam mencintai keluarga, anda sedar konstitusi kekeluargaan itu lah ajaran buat anda(wanita khasnya) agar anda faham bagaimana adat nya bila Keluarga anda ada Ayah, maka anda sebagai Isteri akan pandang Suami anda sebagai Ayah dalam penurunan titah perintah, kerana Ayah adalah Imam dan Pemimpin atau Raja dalam Rumah tersebut, dimasa lain anda memandang Ibunda anda sebagai contoh "bagaimana aku nanti" agar kesilapan dan kekurangan Bonda kita nanti tidak diulangi lagi..Anda sebagai Anak yang bakal dilahirkan seperti anda melihat adik anda dilahirkan atau adik jiran tetangga atau kawan anda dilahirkan.. Sakit itu pertama, kedua anda secara realitynya kini adalah Anak. yang didalam konteks anak ada nya Abang,Kakak,Adik..yang dihurai gelarannya ada Along,Angah,Acik,Acu dan sebagainya yang lain lagi...itu belaka hasil Cinta Wanita dalam mengerti Keluarga itu bagaimana sebenarnya..

sementara Lelaki Wajib Cintai SEMUA yang ada kerana itulah kita lihat hari ini ramai dan bersepah-sepah Lelaki bujang mengejar Impian masing-masing hingga berusaha apapun demi Cinta nya pada Keluarga, Kawan, Keretanya, Bajunya, Kerja nya dan sebagainya lagi...semua pembawakkan itu dibawa kepada Tuhan.. yang satu dan menyatukan semua dalam apa tlah di turunkan oleh Jibrail pada Nabi agar Instructions Al-Quran itu dijadikan satu "Maunah" atau barang berguna buat kita teorikan ia dari sudut Fikir,Kata-kata atau Hati ataupun Roh kita..kerana apapun buat si lelaki yang bujang, itu maseh belum KEHIDUPAN SEBENAR kerana yang jelasnya KEHIDUPAN pertamapun belum pada dia laksanakan, mereka maseh belum berkeluarga sendiri, bagaimana mereka boleh katakan susah payah keluarga itu adalah betul..akan tetapi realitynya, disudut apapun Lelaki diletakkan..kiri dan kanan itu tetaplah sama, maksudnya dalam konteks berkeluarga sebelum nikah pun Lelaki selalu diberi tanggungan berat kemudian berkeluarga sendiripun Lelaki malah lebih berat tanggungannya kerana ia sudah bertambah. Tanggungjawab itu adalah milik Lelaki, Cemburu itu adalah Lelaki, Sakit itu adalah Lelaki..walaupun pertikaian "Sakit Bila Bersalin" selalu kita dengarkan, Tuhan dah beri dua Option buat Wanita yang bersalin. Hidup atau Mati, mereka akan dijamin, dijaga atau dinaungi kerana kewajiban itu tetaplah jatuh pada Lelaki.
sebab itulah bahasa Inggeris BERANI gunakan kata HIM atau HE untuk mewakili Tuhan.

bukan sebab yang jadikan bahasa Inggeris itu diatas pemahaman Tirinity kerana mereka Christian, ada je ramai orang Inggeris berbagai-bagai Agama selain dari Christian..tapi persoalan kita mengapa HIM atau HE yang diguna adakalanya khusus cuba menggambarkan Tuhan?
kerana ia Masculine. Sifat Ketuhanan yang sepatutnya ada pada Lelaki dalam meneliti Sifat Allah atau Nama-nama Allah..walaupun dengan mengenali itupun bukan bermakna anda adalah Tuhan bahkan maseh Hamba Tuhan. namun keberuntungan tinggilah buat Wanita kerana dia hanya perlu dengar dan taat sahaja pada Ayah atau Suaminya..kerana kerja Lelaki bukan SENANG sebenarnya.

sungguhpun itu bahas ambe, kerana ambe Lelaki maka motive ambe maseh dianggap cuba memenangkan pihak Lelaki kata andalah..maka salahkanlah Nabi jika Salah kata ambe, tapi sebelum di full stop kan hukuman itu..nyatakan kewujudan Nabi yang Wanita..apa adakah?
TAK ADA..kerana Nabi itu tetaplah Lelaki. itupun sudah Mutlak menunjukkan Pemimpin Wajib Lelaki.

sementara ambe fikir, tak perlu kita confused atau keliru dengan Fakta/Fact dan Dongeng/Hoax.
Benar atau Salah. Lelaki atau Wanita. Santan atau Kelapa.
tanyakan apa anda mahukan dari itu dan laksanakan sahaja lah yang difikir TERBAIK itu agar diatasi segala hal yang kurang baik.
PILIHAN.

ada kesah yang tidak masuk diakal andai anda cuba menghadam kan ia, antaranya mengapa Sejarah itu dicatit oleh orang terdahulu..anda consume jadikan rujukkan. anda jadikan ia bahan kemajuan kerana relevant nya ia.. akan tetapi adakah anda SEDAR secara TOTAL..KENAPA di tempat pertama itu orang dahulu begitu bersungguh mengirimkan semacam surat dari zaman dahulu kepada kita?

kerana mereka berjuang demi Keghaiban. mereka bukan ndak jadi tok bomoh namun menyebarkan pesanan agar TAK ULANGI salah Mereka atau "selesaikan apa yang belum terlesai"..

itu semua tetap yang tidak logic.

bahkan dengan menghuraikan ketidak-logic-an hal ambe type inipun maseh tidak relevant. ambe bukan ada buku reference, atau buat research atau guna bahan rujukkan dalam bentuk pointform yang ditulis pada kertas puteh..TIDAK.

yang ambe katakan ini semua kerana ambe saksikan itu semua. buat perbandingan hingga timbul keyakinan pada diri bahawa hal ini anda semua patut juga fikirkan.
kerana ambe bukan Tuhan, bukan Rasul atau Nabi.

akan tetapi Hamba dan Kekanda pada ramai adinda-adinda ambe.

yang sering mempersoalkan kekeliruan..yang mana satu keputusan yang ada terbaik buat anda, atau mengapa si dia suka atau Cinta aku. itu semua tidak perlukan Jawapan, kerana Jawapan yang terbaik adalah dalam kelakuan. anda rasai "sentuhan" yang misteri itu..
yang anda tahu "sentuhan" itu adalah paranoia anda dalam Hidup.
bahawa Tuhan tlah pilih anda berada di pentas reality dimana ambe dijadikan semacam dalang fikiran ambe yang memahat penuh rasa Rindu pada Nya..

Shah Jahan bina Taj Mahal buat Mumtaz demi Cintanya,
Samson Cinta Delailah,
Romeo Cinta Juliet..

ambe tak dapat nafikan bahawa ambe dilamun Cinta. kerana hanya dengan men Cintai Wanita yang ambe sendiri pun tak kenali akan imbas kembali perjalanan bagaimana ambe Cintai Rasul ambe sebelum ini..
Rasul berpesan melalui Hadis dan Quran bahawa ambe bahawa berikan Wanita itu keistimewaan bagi nya..maka ambe berikanlah ia sebaikmungkin..jikalau yang ada pun curiga pada pemberian ambe, biarlah ambe beri Cinta ambe pada dia..

oleh kerana dengan men-sukai "Liv Tyler Bertudung" itu sahajalah, yang ambe belum Kenal yang maseh Suci Bersih dari apapun bentuk pengetahuannya, ambe pasti akan ambe Sayangi Kehidupannya, mesti ambe Pilih Kaseh buatnya agar Hati ambe dimiliki olehnya, dan Isytiharkan Cinta ambe..kerana ambe yakin dia akan beri ambe Cahaya dalam membentuk kefahaman ambe sebagai Suami baginya(mungkin)..sebab yang sahnya, setelah ambe Suami yang bakal mengenali CINTA dengan Pernikahan..ambe WAJIB men-CINTAI Allah serta Rasul ambe pula..kemudian Mengasihi Isteri ambe dengan penuh Kemurahan..

maka doa-doakanlah.bilamana yang BIASA sudah ku buang tepi, aku memilih cara yang LUAR-BIASA buatnya..itu yang ambe tahu sekarang.

dan Pertemuan itu akan ambe saksikan. ambe Yakin. walau ambe pasrah dengan orangnya..biarlah orangnya aja yang dipasrahkan..ketetapan yang ambe usaha agar kekalkan agar bukan-lah Tuhan yang ambe curigakan atau soalkan.

biarlah dengan penghinaan kata-kata ambe ini semua nanti ambe terpaksa terima kembali..selama ini pun, apalah bezanya? bahkan ambe kadang rasa ndak bunuh diri pun ada kerana terlampau sakit menanggung kenyataan manusia yang ambe kenali dan fahami didalam lingkaran kawan,rakan,sahabat atau teman.
dari mendoakan wanita yang ada bersama ambe pun siang malam namun menyaksikan perubahan yang tiada, melainkan kesalahan yang sama aja..ambe tak hairan jikalau yang asing secara total itu yang ambe Cintai itu akan berubah dengan petunjuk Tuhan berdasarkan ajaran PesuruhNya.
ambe tak sedikitpun me-was-waskan kepastian bahkan mengharap Jawapan dari kerisauan ambe buatnya..berdasar dari laku ambe untuk dirinya yang maseh tiada pada zahirnya, biarlah..
kerana Lelaki baik tetap buat Wanita baik, Lelaki jahat tetap buat Wanita jahat..

ambe bukan baik dan tidak terlalu jahat. kerana ambe penilai kedua-duanya..semoga dengan adanya keseimbangan itu..ambe Yakin dengan usaha ke arah Kebaikkan..jika benarlah Baik itu dikejarkan..

maka diakhir cerita kekeliruan, usahlah keliru dengan kebetulan..kerana ia memang benar dari Tuhan. bukan ambe yang sengaja ada-adakan cerita ini agar sedap digarapkan..namun BENAR datang dari KEHIDUPAN.

KBD