Friday, October 7, 2011

FEELofSEPI BATHIN

pernah dari kita terasa atau terbayangkan keadaan yang "mati"?
bila semua perbualan dan perbuatan diatas alternative nya intiative diri kita terhadap sesuatu hal yang tidak dihargai?
akhirnya anda jatuh terdiam sendiri pada menganggap semua itu hanyalah sampah?

dan men-define akan sampah itu sebenarnya adalah perlaksanaan yang sia-sia sedangkan anda sudah pada melakukannya, makanya di logical fikiran serba santai akan mengatakan bahawa tiada hal sia-sia pada hidup andai anda mengambil Sejarah lalu sebagai pengajaran sendiri.

sebermula perkara tersebut, ambe sudah berhari-hari menanggung sendiri dalam menyambut..pertama itu kerana tidak akur dengan 1 Sabar yang sudah dikorbankan-diluahkan-dibahaskan akan tetapi tiada jawapan apapun..

maka menurut pengalaman, ada bercabang kemungkinan serta kebarangkalian hal yang boleh ditafsirkan..diandaikan.. disangkakan,
cerita ini bermula bila "Liv Tyler Bertudung" muncul sepi tanpa sebarang jawab setelah ambe sampaikan pesanan menerusi laman facebook miliknya, yang bila dibelek..sebenarnya dah ada dua account nya..

bahagi ambe itu normal, orang cantik itu pastinya ramai peminat, pemberahi yang kamcheng atau orang yang hendak beriya-iya kan sahaja diri mereka itu "kawan baik"...tapi soal MINAT BILA? atau KAMCHENG BILA? ataupun BAIK BILA? ringan-ringan aja hendak ambe tanyakan..ahahaa..
itu bukan case untuk di dengki atau cemburukan, malah itu satu dalil kesyukuran patut ditanamkan..orang yang ambe tlah diyakinkan bahawa itu "sebahagian" dari ambe disukai ramai.
dikejar ramai.
diburu ramai. ataupun dibenci, di iri akan orang ramai..
ini menunjukkan tahap Hitam-Puteh ambe maseh berada di landasan yang tidak melangkah "divider" hidup ambe dan dirinya.

yang menjadi Issue itu mengapalah dia terlampau hampir dengan ambe sedangkan dia sangat jauh pada ambe, kenapalah dirinya tersangat dekat dengan ambe padahal kenyataan itu dah terang-terang kita dihad kan dengan kehidupan yang bermacam-macam rupanya,
visualisasi fikiran yang dapat ambe cuba terangkan mungkin scenario kumbang dan bunga.
kata orang tua "bunga bukan sekuntum, kumbang tidaklah seekor" itu benar..
Allah adil dengan ecosystem kerana itulah Sunatullah. semua dimurahkan, di Rahmankan..namun Kaseh adalah nilai yang tinggi mahalnya, anda perlukan pengorbanan sebagai bukti..
menghubungkan metaphor tersebut, anda sudah faham bahawa didalam taman itu mungkin ada banyak bunganya, jika dihurai lebih exact atau tepat..ada bermacam-macam saiz,warna,bentukrupanya...mungkin sahaja anda boleh katakan itu taman Bunga Matahari, yang hanya tanam bunga Matahari..bila diperinci sifat-sifat luaran Bunga Matahari itu tetaplah berbagai-bagai bentukrupa, warna ataupun sizenya walaupun tetap namanya Bunga Matahari.
kemudian Kumbang pun didapati sama lah juga, ada bermacam species Kumbang yang tertentu bagi menggambarkan jenis kumbangnya.

sementara ambe bukanlah mencari Bunga Matahari, bahkan adalah Baqawali.
dan ambe bukanlah seekor Kumbang yang datang menghisap madu atau nectar extractnya sahaja akan tetapi seorang Lelaki yang ingin bersatu kembali agar benar jadi makhluk yang "reset" kepada factory settings semula..bila sudah di reset, maka layaklah ambe katakan bahawa ambe adalah seorang Manusia yang sempurna diatas penyatuan dengan kaum Wanita yang terpilih.

dan mengapa pengibaratan yang specific terhadap Baqawali adalah simbolic nya terhadap sandaran Bunga yang salah satunya mengambang di bhumi ditengah malam yang gelap kerana bulan mengambang..sementara dibandingkan bunga lain, maseh "menipu"..kerana cantik dan harumnya hanya sementara serta tidaklah se-grand Baqawali.

itulah Perempuan yang punyai ciri "Istimewa" yang menyerlah jauh dari yang lain..dia adalah "Wanita".
yang layak bahagi ambe segan padanya, tidak sepatutnya memandang rendah padanya, tidak menjadi kemestian untuk diperlekehkan..malah menghormatinya sebagai "Wanita"..

bercakap jujur, sepenuh jujur..sepertimana selama membakar kalam ini.
ambe nampak jelas ada pada "Liv Tyler Bertudung" yang kerana itu-lah ambe berani katakan, walaupun jika dibahas soalan "kau kenal tak dia lagi?"..pastinya ambe akan terdiam,
kerana apa mereka mahukan itu adalah penjelasan yang logical dan facts sedangkan ambe perolehi "Cinta pandang Pertama" ini pun "tidak logical"..ia tiba-tiba, segera dan muktamad sifatnya..macam air Nescafe 3 in 1. Hanya tambah air sahaja segelas Nescafe itu dah siap. bilamana Nescafe biasa perlu cari serbuk Nescafe, Susu, Gula sedikit, Sudu, saucer dan dan Air Panas..baharu boleh dinikmati sebagai Nescafe..

begitulah keadaannya.

yang pastinyalah ada antara anda akan menganggap "angau,melalut atau mengarut"..
Cinta itu sendiri nama Tuhan. Perasaan ini pun milik Tuhan. bukan ambe punya..
namun ambe sekadar menyampaikan apa yang relevant untuk difikirkan. agar mungkin jadi option lain untuk tidak lagi menonton drama bodoh Cinta yang buntut ditengah hari atau dipunggung wayang..

angau lah andai anda kuat bermain "kalau" dan terus meng"kalau"kan segala-galanya didalam angan anda tanpa ada usaha.
melalutlah andai anda hanya sekadar biarkan semua itu berlalu dalam larutan perkataan..tak ada fikir kerjanya apa bahkan hidup sekadar penghabis masa dengan bersahaja.
mengarutlah andai semuanya disebut baik sokmo akan tetapi perbuatan itu sendiri menampilkan betapa belot nya perasaan anda dengan keadaan yang sebenar. akhirnya dituduh "mencarut"..

sementara rasa ambe ini tidak ada largha nya, jikalau ia largha..ambe tak ada fikir pun mengenai Tuhan bahkan timbul "Tuhan" pada ingatan pun tak ada. seandainya ralit dengan perasaan..ambe maseh berani katakan perasaan ambe lebih menyorong ke arah Rasul dan Tuhan ambe..biarlah perumpamaan itu adalah seorang Wanita yang ambe tidak pun kenali sekarang ini jadi situation sensation.

namun pengertian Cinta itu tetap memerlukan eksistensi yang wujud dihadapan, itu ambe tahu..ndak umpamakan apapun, semuanya macam tak bernilai.
kecuali satu, selain Lelaki itu ada Wanita..yang ramai aja Lelaki belum kenal siapa Wanita, dan Wanita pun sendiri belum tahu siapa Lelaki yang sebenar..walaupun mereka berpasang-pasangan, walaupun sudah bernikah, beranak pinak, bercucu-cicit, bahkan kini digelar moyang..conclusive "Lelaki" dan "Wanita" itu maseh diambang Theory bahagi di buktikan dimana relevant dan logic sebenarnya..apa khusus bahagi Lelaki, apa khusus bahagi Wanita. itu belaka maseh perlukan Penyaksian sendiri maka dengan alasan itulah jadi rujukkan yang tepat dan meyakinkan kita sendiri..

buat ambe, ambe adalah Lelaki yang mencari siapa "Wanita"?
dalam perjalanan dari awal mengenal Ibu,Bonda,Emak ataupun Ummi..ambe diperkenalkan pula dengan Adik Perempuan dan Kakak Perempuan..Nenek, Mak Saudara, Sepupu Perempuan..dari dalam Institution Ber-Keluarga.
kemudian dibawa pula ke suatu jalan Asing melalui kehidupan mengenali Cik/Che' Guru yang kini kita kenali sebagai Cikgu, Ustazah, Sister, Bibik, Mbak, Kawan Perempuan atau Girl-Friend, Puan, Toh Puan, Datin dan sebagainya lagi.. tiap nama itu khusus bahagi tiap tanggungjawab mereka dipertanggungkan...persoalan disini bukanlah menuju cara hidup yang "skema" malahan mencuba "define" dan "divide" kan mana tepat dan benar demi tujuan pengenalan..mengapa disatu tempat itu diletakkan sedemikian dan kemudian disuatu keadaan itu dipadankan dengan gelar begitu.
sepertimana Doctor yang di relevantkan dengan pekerjaan di Hospital, itu sesuatu kejayaan dalam menghubungkaitkan kata dan orang dengan keadaan didalam pekerjaan.. agar tepat bagi kita tahu untuk apply.

*amat sayang setelah anda sedar apa ambe sampaikan ini, profesor-profesor diluar sana yang sibuk membuat Thesis atau Research tak ada intiative pun untuk meng exact kan semua perkara bahkan mencuba aja kita lebih keliru dengan andaian-andaian yang tiada untuk diadakan..padahal gelaran ini dah lama berkurun ada..

walaupun mendapati rangkuman itu semua adalah antara bahan huraian dirinya "Wanita"..apa dengan mengetahui itu sahaja menjadi alasan bagi anda untuk katakan SEMUA SAMA aja?
pada satu sudut, itu benar..dua sudut pula mengatakan tidak benar, sudut ketiga mengatakan pertimbangkan, sudut keempat mengatakan.."Kemukakan apa telah anda Kenal"

"Sakit habih anggota. ambe message private ke dia.dah nak masuk 2 hari tak ada apa balasan, ambe beri 3 hari je lepas Sabtu jika tak ada apa-apa..Tutup Buku.
dan SEMUA mesti HAPPY kan?"

itu SMS ambe kepada seorang sahabat ambe yang sangat memahami keadaan ambe mengenai "Liv Tyler Bertudung"..kerana menanggung kerja apapun ini baik luaran atau dalaman, hakikatnya memang SAKIT dan Siksa..bukan sahaja kerana dirinya sahaja. tapi semua hal.

"terlalu awal nak ditamatkan. Jangan terlalu desperate sampai push. Dia terkejut lagi. Kan jalan ceritanya perlu banyak plot..kan?"

jawab beliau.
dan balasan ambe kemudian adalah ini,

"kalau nak cerita terkejut tu. ambe lagi lah memberuk lagi terkejutnya..malah ia tlah effect pada setiap apa ambe buat, yang ambe sendiri pun tak sedar masa bila pula "dia" ni begitu disukai jiwa ambe sampai begitu sekali..se'eh(sesak), ambe cerita guana(macamana) ke orang pun, ada ke ambil peduli pasal ni?
sedangkan 100% tu adalah blind honesty..dan ambe malahan cuba sampaikan apa sahaja sejujur yang boleh, kerana ambe tak ndak rasa ni lebihkan orang terdahulu...sakit, betul. yang nyata kebelakangan ni dah jelas sakit. Dalaman, lagi lah"

dan akhir kalam beliau sebelum menutup tirai 7 oktober 2011 pada jam 0022.

"Sabar Bad, kerana ni lain dari segalanya. Sakitnya lebih..korbannya lebih. Cuba lagi Bad"

dan tatkala ambe membaca itupun dada ambe sebak, memikirkan Sahabat yang begitu tinggi pemahamannya..atau cuba beliau panjatkan walaupun lelah melayan ambe. tertumpah air mata kerana ambe fikir sangat sayang pada Sahabat ambe..biarlah kehilangan siapapun, asalkan seorang Sahabat seperti dirinya..ada bersama ambe selamanya. itupun cukup.
dan mencurahkan sebahagian perasaan itu kepada sahabat ambe dengan cara mengirim SMS kepada beliau buatkan sedikit diri ini dipujuk agar tenang sedikit..
hingga entah bila ambe terlelap dan tidurpun ambe tak tahu, sedar tak sedar..ambe bangun HP ambe maseh ditangan.

dan ambe berguling melihat lelangit bangunan Hotel ini, yang jauh disudut kanan mata tertempelnya arah tertera "Kiblat"..sambil menilik ulang mimpi yang sangat aneh tadi.

yang dimana ambe berjalan entah dimana, bersuasana sangat sepi..kemudian satu lembaga demi satu lembaga yang berwajah perempuan-perempuan yang pernah ambe kenali sebelum-sebelum ini hinggalah ambe penat dan mencari tempat duduk..maka disatu sudut yang ada tangga itu ambe duduk, kemudian dari seberang jalan datanglah seorang lelaki membawa utusan.
ada pada tangan kanan itu "card" seperti "Birthday Card" atau "Anniversary" berkulit Baldu Ungu.
yang tertera dihadapan penulisan tangan puteh, bertulis "Penghargaan"..
yang ketika ambe membuka dalaman itu adanya tertulis nama yang tak pernah ambe bayangkan untuk berada disitu..dan dialah yang selama ini ambe gelarkan "Liv Tyler Bertudung"..
menyampaikan kata-kata penghargaan kerana "memulangkan" yang benar bahagi dirinya untuk diketahui..

kemudian ambe dihubungi adinda Aryani Munirah(adik kandung) untuk ambil dirinya di rumahnya dan terus ke HUKM untuk menziarahi Nenda ambe sebelum dirinya ke temuduga practicalnya.

maka didalam perjalanan itupun jadi terfikir lagi, hingga dihospital ambe cuba tepiskan malahan Nenda ambe yang sakit itu bercakap dengan ambe..untuk cari calon Isteri buat ambe. dan memberitahu ada orang yang beliau kenali anakndanya baharu sahaja bercerai, kerana sang Suami itu tidak peduli untuk menunaikan kebajikkan buat Isterinya..bilamana ambe bertanya lebih lanjut, malahan dengan takdir Tuhan..ambe sendiripun pernah membuat persembahan beberapa tahun kelmarin sempena Pernikahan mereka berdua. dan mengetahui itu lagi buat ambe langsung berfikir lagi, apalah sebabnya yang sebenar itu?
kata Nenda, kerana hubungan mereka pada awalpun adalah disebabkan orang tua pihak lelaki dan perempuan lah yang adukan..bukanlah diatas kehendak mereka sendiri.

jadi renungan buat ambe sepanjang pagi tersebut hingga menjelang tengah hari.

ambe pernah terfikir untuk pergi langsung aja merisik dan meminta aja ayahnda serta bonda pergi bertemu keluarganya seandainya mendapat persetujuan "Liv Tyler Bertudung"..namun bila mempertimbangkan dua scenario andaian ambe dengan fakta nenda ambe sampaikan,
scenario tersebut dah jadi macam Sharif Dol yang mengguna Ibu nya untuk merisik GF Ramlee dalam kesah Bujang Lapok. sedangkan yang menjadi bara perjuangan ambe untuk bernikah itupun untuk jelajah sendiri, bahkan itupun sudah pada sempurna menyusuli perjalanan Tun Nila Utama dalam Ceritera Musang Berjanggut menjejak Puspa Wangi pada akhirnya..

jam sudah tengah hari, hujan turun lebat di sekitar HUKM namun kerana ada Sahabat ambe yang lain sedang terpusing-pusing mencari jalan untuk ambil ambe hingga tersesat dan tak dapat dihubungi ambe jadi makin risaulah.
maka ambe turun segera, berjalan laju mencari taxi yang sebelum itu perlu berjalan kaki sepanjang lebih-kurang 7km jauhnya dari tempat yang adanya hentian taxi. tak ada tempat berteduh dari hujan tak jadi alasan, maka redahlah lebatnya hujan yang diselang selikan oleh petir yang sambar menyambar buat ambe rasa sangat seronok pula..
sampai dihentian taxi dengan keadaan yang basah seluruh, kasut, seluar, baju dan bag galas ambe semuanya..maka ambe masuk ke lobby berdekatan dengan entrance/pintu masuk untuk beli tuala.

bila ambe masuk aja ke dalam lobby, orang ramai yang berada di perkarangan menunggu itu semua pada menoleh dan memandang ambe semacam orang gila..berjanggut dan rambut bersanggul, basah kuyup bersama bagasi besar dibelakang menuju ke kedai untuk beli kain tuala..dengan riak expression yang sungguh hairan..
setelah dibeli tuala "pink" dan lalu lagi dihadapan orang ramai tadi, pandangan tegang penuh curious itu kembali kendur terpampang..semacam bunyi "leganya..nasib baik bukan orang gila betul"..
ha ha ha...
tapi betulkah orang gila atau tidak gila diiktiraf orang ramai? ataupun kita sendiri meyakini dimana tahap ke warasan sebenar kita?
fikirkanlah dalam jenaka ini..

ambe masuk ke dalam salah satu taxi dan pada mengesat-ngesat keringat air hujan yang maseh lebat bertaburan diluar kenderaan..

maka ambe sampailah dimana tempat sahabat ambe menanti ambe. dan meneruskan perjalanan menuju Bukit Bintang..

hingga ambe pulang ke Hotel membawa makanan malam untuk dijamu berdua bersama adinda Ansari yang menunggu di Hotel dimana kami menumpang sementara Nenda ambe pulang ke sini esok, InsyaAllah.

tapi didalam hentaman ribuan hujan tadi, ataupun rintangan jalan yang jam tadipun tidak dapat menyekat atau melarang ambe untuk fikirkan mimpi ambe dengan "Liv Tyler Bertudung" tersebut..malahan ambe jadi kurang mengerti, mengapa wujud "rindu" padanya sedangkan rindu ini tidaklah nyata dan logic difikiran, atau anda perlu logic untuk rindu?
itu lah pertanyaan ambe buat anda fikirkan lagi..

sementara buat ambe pula, wajarkah ambe beri padanya 3 hari sahaja untuk membalas kiriman ambe kirimkan itu?
sedangkan dirinya dah ada 2 account yang jelas memberitahu dia ni "set top" dan terkenal dengan kecantikkan,kejelitaan atau "kebaikkan" yang sering aja di kipas-kipas kan oleh ribuan lautan Lelaki yang cuba menawan atau menyentap perhatiannya, ratusan Lelaki yang punya nombor HP nya yang terang-terang ajalah dah tentu muak dengan soalan bodoh seperti "dah makan ke?" "buat apa tu?" "sihat tak" "apa khabar?"..atau puluhan Lelaki yang konon ndak jadi kawan lah kononnya dulu kemudian tiba-tiba aja mengambil pedoman kesah Cinta murahan yang karat untuk claim dirinya dah mula Sayang, sedangkan Sayang itu memang ambe dah terangkan berulang kali..ia Umum..bukan lah sesuatu yang rahasia sangat pun.
Kawan boleh Sayang, Musuh pun kita Sayang..buktinya kita biarkan Musuh jadi Musuh kita dan teruskan aja membahankan tradisi permusuhan,sengketa atau dendam itu menyirap didalam diri kita hingga dah jadi semacam "Saka" pada diri..
Sayang itu level of conscious kita=tahap kesadaran kita kepada seseorang individu, yang mungkin sahaja kita lakukan demi individu lain pula..hingga jadi community Adik Beradik-Kawan-Rakan-Kenalan dan sebagainya..
boleh jadi sesiapa..

sedangkan kita menuntut Cinta dari seorang Wanita, kerana anda tahu dan sudah kenal siapa Wanita itu. maka dikatakan sesuatu kerja yang khusus..Usaha yang khusus..Sahabat pun boleh kita katakan Cinta..namun apakah Dalil Cinta anda terhadap Sahabat anda yang memerlukan anda korban Masa,Tenaga,Harta ataupun Nyawa?
ambe hari-hari bersahabat pun Masa dah dibazirkan..Tenaga pun dalam processnya...Harta, apa ada lah untuk hari tu...atau Nyawa dalam risiko-risiko apapun anda lalui demi Sahabat. maka anda kata anda Cinta Sahabat itu sah benar.

sementara yang ambe fahami, men Cintai Wanita itu tidak seharusnya di interpret dengan sentuhan zahir pun, cukup anda menyampaikan dalam bentuk Rahasia. itu pun bahagi mereka dah tahu bahawa mereka Istimewa.
ambe dah muak dan serik mengamalkan apa yang sama dengan orang lain iaitu memimpin tangan dalam keadaan tak perlu pun sebenarnya, peluk yang tak adalah penting pun sebenarnya, cium atau kucup yang tak adalah syok macamana pun sebenarnya..
kerana perbuatan itu berlaku didalam process dia adalah "Wanita" Sejati..

seorang Wanita Sejati akan dilahirkan setelah kehidupan mereka dimerdekakan oleh seorang Lelaki,
itulah titik mulanya..dan yang paling grand itu adalah setelah dia menjadi Isteri. kerana Wanita itulah kerjanya mengetahui siapa Isteri,Teman,Sahabat,Kawan bersama Suaminya yang sebenar-benarnya..

kerana disitulah Hidup sebenar di practice kan sepenuhnya secara total.
anda mungkin boleh baca berbilang-bilang buku untuk faham tiap pengertian, namun pengamalan itupun anda tak faham jika anda tak amal sendiri..kan?
maka ambe disini maseh seekor Murai Hitam yang tahu berkata-kata ajalah..kerana ambe pun hanya mentheorize kan ini belaka. yang pada fikir ambe setelah mengenal tiap Sahabat yang sudah, yang bakal dan pernah berumah tangga..maka diatas cetusan itu jadi kesimpulan ambe dan buat perkongsian anda pula..

ambe maseh seorang "Creep" ye, ambe tahu..
mengalir air mata tanpa sedar, sedar betapa kuatnya relation diri sebenar dengan lirik lagu Radiohead-Creep. Rangkap demi Rangkap ambe fahami itu ada SAMA dengan keadaan ambe selama ini dan kemudian kejadian ambe dengan si "Liv Tyler Bertudung"..dan tak ada sebarang ayat lagi penafian bahawa dia adalah Istimewa dan sangat Istimewa pengertiannya buat ambe.

dan sejarah Hidup ambe selama ini berjalan, ambe memang seorang yang pelik bahkan dibenci oleh ramai kelompok orang yang berfahaman macam-macam, dikhianat, difitnah diperingkat hingga pernah terbit di Metro tahun 2004 kelmarin kerana SMS sahaja yang direport maka kerana itu ambe difitnah besar-besaran..yang hingga tak tahu secara persis "Dunia" ni apa dengan Sendiri..
kemana-manapun, buatlah baik setara mana, tetaplah begitu..dicurigai, apa itu wawasan kita dalam issue "baik" sedangkan anda ber Agama untuk APA pertamanya kalau bukan ndak BAIK?

dan ya, ambe sama seperti anda juga..yang pernah terasa juga lah dalam kerja apapun memuliakan orang lain, ambe pun ingin dirasai dan dilayan Istimewa..tak semua namun 1 orang itu pun cukuplah..


When you were here before 
Couldn't look you in the eye 
You're just like an angel 
Your skin makes me cry 
You float like a feather 
In a beautiful world 
I wish I was special 
You're so fucking special 

But I'm a creep 
I'm a weirdo 
What the hell am I doing here? 
I don't belong here 

I don't care if it hurts 
I want to have control 
I want a perfect body 
I want a perfect soul
I want you to notice when I'm not around
You're so fucking special
I wish I was special

But I'm a creep
I'm a weirdo
What the hell I'm doing here?
I don't belong here

She's running out again
She's running out
She runs runs runs

Whatever makes you happy
Whatever you want 

You're so fucking special 
I wish I was special 



dan tonation "Fucking Special" untuk exaggerate perasaan yang tak terkandung itu memang keras,kasar dan kejam..namun itulah perasaannya....dan ambe tak peduli lah berapa lama mampu ambe tahan penantian ini.
kerana Syukur Alhamdulillah..kerana hadir dia, FEELofSEPI BATHIN ini ambe simpan dan tanggung dengan penuh derita selama ini..jelas berlaku.
tanpa sebarang laku menipu.

biarlah mati sekalipun, biarlah dia tahu setelah ambe tiadapun..
yang penting ambe dah Jujur dengan seluruhnya.kerana Hujan hari ini tlah menyejukkan Api ku untuk tetapkan hati. andai BENAR inilah yang diriku perlu.

KBD